– Pierwszy kwartał był jednym z najzimniejszych w ostatnich latach. Liczyliśmy na odwrócenie trendu w II kw. I choć początek sezonu piwnego – przełom kwietnia i maja – był dla firmy udany, bo zanotowaliśmy prawie 10-proc. wzrost sprzedaży, to jednak cały II kw. nie daje nadziei na poprawę – mówi Sebastian Tołwiński z Grupy Żywiec.
Dynamika spadku, według wyliczeń sektora, powinna jednak nieco wyhamować w porównaniu z tą z pierwszych trzech miesięcy. Wówczas w polskich sklepach sprzedało się o 300 tys. hl piwa mniej niż przed rokiem, czyli nastąpił spadek o ponad 3 proc.
– Te spadki trudno będzie odrobić. Dlatego nie wykluczamy skurczenia się rynku w skali całego roku nawet o 2 proc. W 2012 r. sprzedało się 37,7 mln hl piwa – komentuje Paweł Kwiatkowski z Kompanii Piwowarskiej.
Reklama
Jeszcze większych spadków sektor oczekuje pod względem wartości rynku, która na koniec 2012 r. przekroczyła 19,5 mld zł. Konsumenci poszukują coraz tańszych piw. W ciągu dwóch lat średnia cena litra kupowanego trunku obniżyła się z 5,25 zł na 5,19 zł. W tym roku spodziewany jest dalszy jej spadek na skutek rosnącej sprzedaży piwa w dyskontach. To przełoży się na wyniki producentów. Widać to było w niektórych przypadkach już w I kw., kiedy np. Grupa Żywiec zmniejszyła sprzedaż o 4 proc., choć – według szacunków – rynek dzięki zwiększonym zamówieniom z hurtowni zwiększył się o 2 proc. do 2012 r.
Spadek rynku uderza w największe firmy, zwłaszcza że konkurencja cały czas rośnie. O udziały biją się małe regionalne browary. Niektóre mają już ambicje ogólnopolskie.
– W tym celu postawiliśmy na rozwój dystrybucji. Pod koniec ubiegłego roku nawiązaliśmy współpracę z Żabką, a w tym z Auchan i Dino – mówi prezes Krzysztof Panek, prezes Browaru Fortuna.
Jak zapewnia, dzięki temu sprzedaż w firmie rośnie o kilkadziesiąt procent z kwartału na kwartał.
– Prognozowany na początku roku przynajmniej 10-proc. wzrost sprzedaży zostanie osiągnięty. Nie ujawnię, jak to się przełoży na wolumen. Przychody wyniosą zaś 20 mln zł – dodaje Krzysztof Panek.
37,7 mln hl piwa sprzedano w Polsce 2012 r.
700 tys. hl o tyle może zmaleć rynek w tym roku