Według nieoficjalnych informacji, głównym gwarantem emisji będzie Goldman Sachs. Twitter umożliwia publikowanie krótkich, 140-znakowych wiadomości, i w takiej właśnie formie udostępnił w czwartek informację o debiucie. Nie ujawniono jeszcze kiedy miałoby dojść do emisji ani jak dużą kwotę serwis planuje z niej uzyskać.

Złożenie wniosku o emisję stanowi kamień milowy w rozwoju tego serwisu. Twitter powstał w 2006 roku jako proste narzędzie do publikacji krótkich wiadomości i dzielenia się nimi ze znajomymi. Dziś stanowi narzędzie służące milionom użytkowników do uczestniczenia w dyskusjach na temat globalnych wydarzeń, sportu czy rozrywki. CEO Dick Costolo będzie musiał przekonać inwestorów, że debiut Twittera będzie korzystniejszy niż emisje Facebooka, Grouponu i Zyngi, których akcje w pierwszych sześciu miesiącach po debiucie straciły ponad połowę swojej wartości.

>>> Czytaj też: Instagram - nowe narzędzie marketingowców

„To zdecydowanie jeden z kluczowych debiutów, na które czekał rynek,” komentuje Byron Deeter, partner w firmie Bessemer Venture Partners.

Mimo że będzie to jedno z największych IPO firmy internetowej od czasu debiutu Facebooka, Twitter wciąż jest nieporównywalnie mniejszym serwisem społecznościowym. W zeszłym miesiącu jego wartość została oceniona przez GSV Capital Corp. na 10,5 mld USD. Facebook, który podczas emisji w maju 2012 roku uzbierał 16 mld USD, ma wartość rynkową około 109 mld USD.

Twitter jest powszechnie uważany za jedno z najważniejszych mediów społecznościowych, które rośnie obecnie głównie dzięki użytkownikom mobilnym. Dochody firmy zaczęły szybko wzrastać po udostępnieniu reklamodawcom nowego modelu marketingowego w 2010 roku – mogą oni odpłatnie umieszczać swoje wiadomości (tweety) w dobrze widocznych miejscach pomiędzy wiadomościami z profili, które śledzi użytkownik.

Według szacunków firmy EMarketer, serwis w 2014 r. zwiększy swoje dochody w porównaniu z bieżącym rokiem o 63 proc., do poziomu 950 mln USD. Jeszcze w 2011 r. wynosiły one około 139,5 mln USD.

Dochody rosną wraz z popularnością serwisu. Twitter jest obecnie powszechnie używany przez gwiazdy, polityków oraz przedsiębiorstwa do komunikowania się ze społeczeństwem.

>>> Polecamy: Rosja szpieguje swoich internautów bardziej niż USA