Wartość marki Apple wzrosła w 2013 roku o 28 proc. do 98,3 mld dol. Producent iPhone’a i iPada wskoczył tym samym na pierwsze miejsce w zestawieniu najbardziej wartościowych globalnych marek.

“Obecny szef Apple, Tim Cook, stworzył silne kierownictwo spółki i kontynuuje wizję Steve’a Jobsa. Wizję, która pozwala Apple wywiązywać się z obietnicy nieustannej innowacyjności” – mówi Jez Frampton, prezes Interbrand.

Na drugim miejscu w rankingu uplasował się Google. Wartość marki koncernu z Mountain View wzrosła w ciągu roku o 34 proc. do 93,3 mld dol. Trzecie miejsce na podium zajmuje Coca-Cola, po raz pierwszy od 13 lat zepchnięta z fotela lidera rankingu. Jej marka jest dziś tylko o 2 proc. cenniejsza niż w 2012 roku, a jej wartość wynosi 79,2 mld dol.

>>> Czytaj też: Marki godne zaufania to: Biedronka, Rossmann, Dbam o Zdrowie, H&M

Reklama

Publikowany co roku ranking najcenniejszych marek według Interbrand ocenia największe globalne marki pod kątem kilku kryteriów. Pod uwagę brane są m.in. wyniki finansowe, zdolność danej marki do wpływania na zachowania konsumentów i zdolność do zabezpieczania zysków.

W pierwszej dziesiątce najcenniejszych marek świata, oprócz Apple, Google i Coca-Coli, znalazły się także IBM (78,8 mld dol.), Microsoft (59,5 mld dol.), GE (46,9 mld dol.), McDonald’s (41,9 mld dol.), Samsung (39,6 mld dol.), Intel (37,2 mld dol.) oraz Toyota (35,3 mld dol.).

Cała setka marek uwzględnionych w rankingu jest w sumie warta 1,3 bln dol. To o 8,4 proc. więcej, niż w 2012 roku.

Największym przegranym tegorocznego zestawienia okazała się Nokia. Wartość fińskiej marki zanurkowała aż o 65 proc. i spadła z 19. na 57. miejsce. Tak gigantycznego spadku wartości marki nie notowano jeszcze nigdy w 14-letniej historii rankingu.

Na początku września Nokia ogłosiła, że sprzedaje amerykańskiemu Microsoftowi swój biznes telefonów komórkowych. Wartość transakcji, która ma zostać sfinalizowana w ciągu pół roku, to 5,44 mld euro. Microsoft przejmie zakłady produkcyjne Nokii oraz otrzyma 10-letnią licencję na patenty i know-how fińskiej spółki. Nokia tymczasem skoncentruje się teraz na tworzeniu sieci i zaawansowanych technologiach, w tym nawigacji satelitarnej.

>>> Czytaj też: Rząsa: Zdradzę wam sekret: tak się wspiera rodzime firmy

Z tegorocznego rankingu Interbrand wypadły marki Yahoo oraz BlackBerry, zaś zadebiutowały Dicsovery, Duracell i Chevrolet. Najszybciej zyskującymi na wartości markami zostały Facebook (43 proc.), Google (34 proc.), Prada (30 proc.), Apple (28 proc.) i Amazon (27 proc.).