Najwięcej nowej powierzchni w centrach handlowych w Europie powstało w I połowie br. Rosji. Za nią uplasowała się Turcja, Wielka Brytania i Polska, wynika z raportu firmy doradczej Cushman & Wakefield. Na Polskę przypadło 126 tys. m2 z 1,8 mln m2 nowej powierzchni.

"Rynek centrów handlowych w Polsce nadal rozwija się dynamicznie. Z uwagi na istniejącą strukturę popytu największy rozwój prognozowany jest w sektorze kameralnych inwestycji w miastach o populacji 30.000-50.000 mieszkańców i pełnowymiarowych centrów handlowych w miastach dużych. W pierwszym przypadku deweloperzy eksplorują rynki, gdzie dotychczas nie powstał jeszcze żaden obiekt handlowy, starając się być pierwszymi na danym rynku. W drugim natomiast zakładają, że potencjał wzrostu siły nabywczej w dużych miastach pozwoli na sprawną absorpcję nowej powierzchni" - powiedziała starszy konsultant z Działu Wycen i Doradztwa, Cushman & Wakefield Katarzyna Michnikowska, cytowana w komunikacie.

Michnikowska dodała, że rok 2014 przyniesie poziom podaży podobny do roku bieżącego.

Zasoby powierzchni handlowej w Polsce powiększyły się w I półroczu 2013 o ok. 126 100 m2 oddanych do użytku w siedmiu nowych obiektach i w ramach jednej rozbudowy. Największymi centrami handlowymi wybudowanymi w pierwszej połowie bieżącego roku były Galeria Solna w Inowrocławiu (30 000 m2) i Europa Centralna w Gliwicach (27 000 m2), podano również.

Reklama

Jak wynika z raportu "European Shopping Centre Development", w I póroczu br. zasoby powierzchni w centrach handlowych Europy wzrosły o 1,8 mln m2, czyli znacznie mniej niż w poprzednich sześciu miesiącach, gdy oddano do użytku 3,4 mln m2. Jednak do końca bieżącego roku może powstać 4,9 mln m2 powierzchni, przy czym 70 proc. łącznej planowanej podaży przypadnie na Europę Środkowo-Wschodnią oraz Turcję.

"Działalność deweloperska w zakresie centrów handlowych będzie nadal koncentrować się wokół rynków wschodzących Europy Środkowej i Wschodniej. Powstało już kilka nowych obiektów, a kolejne są w trakcie realizacji, ale wskaźnik nasycenia powierzchnią centrów handlowych w krajach takich jak Rosja i Turcja będzie nadal niewystarczający, a na niektórych rynkach będzie brakować powierzchni wysokiej jakości. Wskazuje to na potencjał dalszego rozwoju sektora centrów handlowych w krótkiej, a tym bardziej w długiej perspektywie" - powiedział starszy analityk w firmie Cushman & Wakefield Martin Mahmuti, cytowany w komunikacie.

Według Cushman & Wakefield, w 2014 r. otwartych zostanie w Europie 171 nowych centrów handlowych i 65 obiektów rozbudowywanych, które dostarczą na rynek ok. 6,2 mln m2 powierzchni GLA.