Szansą na zwiększenie nakładów na B&R jest dostęp do puli 12,5 mld euro przeznaczonych na innowacyjność przedsiębiorstw w Polsce w latach 2014-2020.

"Z najnowszego, cyklicznego badania 'Deloitte CE CFO Survey' (polskiej edycji) (...) wiemy, że zaledwie 22 proc. polskich dużych firm zamierza zwiększyć w ciągu najbliższego roku nakłady na badania i rozwój. Aż 68 proc. utrzyma je na dotychczasowym poziomie, a jedynie 8 proc. dyrektorów finansowych przewiduje, że w ich firmie te nakłady spadną" - czytamy w komunikacie poświęconym badaniu.

Polscy dyrektorzy finansowi są przekonani, że najlepszym sposobem na zwiększenie innowacyjności firmy jest finansowanie badań i rozwoju wewnątrz organizacji. W badaniu Deloitte, takie rozwiązanie wskazało 17 proc. badanych. Udział finansowy w projektach B+R dotowany ze środków UE lub funduszy krajowych wskazało zaledwie 5 proc. respondentów, podano również.

"Szansa przed polskimi firmami jest obecnie ogromna. Podnoszenie innowacyjności przedsiębiorstw jest jednym z priorytetów nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Na innowacyjność przedsiębiorstw w Polsce ma być przeznaczone 12,5 mld euro, poprzez krajowe i regionalne programy operacyjne" - powiedziała partner, lider działu R&D and Government Incentives w Europie Środkowej Deloitte Magdalena Burnat-Mikosz, cytowana w komunikacie.

Reklama

Ekspert dodała, że coraz więcej szefów firm ma świadomość tego, jak ważne dla pozycji firmy na rynku jest inwestowanie w badania i rozwój, ale obecnie inwestycje w innowacyjność to jeszcze margines wydatków dużych firm.

Komisja Europejska w październiku br. ogłosiła ranking "EU Industrial R&D Investment Scoreboard", zestawienie firm, które inwestują najwięcej w badania i rozwój w Europie i na świecie. Na liście 1 000 firm z siedzibą w UE znalazły się jedynie 4 polskie spółki. Najlepsza z nich, Asseco zajęła 627. miejsce z nakładami w wysokości 16,1 mln euro. Nieco niżej jest Bank Ochrony Środowiska (659. miejsce), który na badania i rozwój przeznaczył w ubiegłym roku 14,8 mln euro. Netia trafiła na pozycję 879. dzięki inwestycjom na poziomie 7,4 mln euro. Wśród tysiąca firm na 964. miejscu znalazł się Comarch, który wydał 5,9 mln euro. Zwycięzca tego rankingu - niemiecki Volkswagen wydał na taką działalność 9,5 mld euro.

>>> Polecamy: Ruszamy na podbój kosmosu. Powstanie Polska Agencja Kosmiczna