Najważniejsze zmiany, które wprowadza nowelizacja , to rozszerzenie katalogu inwestycji, które mogą być realizowane w szybszym trybie, czyli tzw. inwestycji towarzyszących - niezbędnych do optymalnego wykorzystania możliwości terminalu LNG w Świnoujściu wraz z międzysystemowymi gazociągami Polska-Czechy, Polska-Litwa i Polska - Słowacja.

Minister skarbu Włodzimierz Karpiński mówi, że nowelizacja daje możliwość szybkiej i sprawnej budowy sieci około 3,4 tysiąca kilometrów gazociągów, które zlokalizowane będą głównie w południowej, wschodniej i południowo-wschodniej Polsce. "Ich budowa pozwoli na zwiększenie możliwości wykorzystania gazu z terminalu LNG i zapewnienie bezpieczeństwa dostaw wszystkim krajowym odbiorcom" - dodaje minister.

Rozszerzenie katalogu inwestycji objętych ustawą umożliwi również integrację krajowego systemu przesyłowego z systemami krajów ościennych, w szczególności połączeń na linii północ-południe i w rejonie Morza Bałtyckiego. Inwestycje te, wraz z rozbudową terminalu LNG oraz krajową siecią przesyłową, będą tworzyć wspólny regionalny rynek gazu oraz umożliwią eksport ewentualnych nadwyżek surowca.

Nowelizacja wprowadza również szereg uproszczeń w postępowaniu administracyjnym, opartych na doświadczeniach w stosowaniu przepisów specustawy od 2009 r.

Reklama

Na podstawie obecnie obowiązującej ustawy terminalowej (ustawa o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu) budowany jest terminal LNG i grupa gazociągów w północno-zachodniej części Polski o łącznej długości około 940 km, obejmująca m.in. Gazociąg Świnoujście-Szczecin, Gazociąg Szczecin-Gdańsk, Gazociąg Szczecin-Lwówek, Gazociąg Włocławek-Gdynia, Gazociąg Rembelszczyzna-Gustorzyn.

Na dzisiejszym posiedzeniu rząd przyjął założenia do projektu prawa restrukturyzacyjnego. Ma on uprościć procedury upadłościowe przedsiębiorstw oraz zapewnić "nowy start" tym przedsiębiorcom, którym nie powiodło się ze względu na niekorzystne warunki ekonomiczne.