Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 1,1 pkt m/m w maju br. i wyniósł -17,0 pkt (i wzrósł o 10,9 pkt r/r), wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) i Narodowy Bank Polski (NBP), opublikowanych przez GUS.

"Wzrost wartości wskaźnika jest wynikiem bardziej optymistycznych ocen dotyczących przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 3,1 pkt proc., 2,5 pkt proc. i 2,1 pkt proc.). Niższą wartość odnotowano dla wskaźnika dotyczącego dokonywania ważnych zakupów (spadek o 2,4 pkt proc.)" - czytamy w komunikacie.

Z kolei wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,6 pkt proc. m/m i wyniósł -20,6 pkt (i był wyższy o 13,5 pkt niż rok wcześniej), poinformował Urząd.

"Spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiły się przewidywania dotyczące przyszłej sytuacji finansowej gospodarstw domowych i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 3,1 pkt proc. i 2,5 pkt proc.). Wzrosła również (o 1,9 pkt proc.) wartość wskaźnika dotyczącego oceny przyszłego poziomu bezrobocia. Natomiast oceny dotyczące przyszłego oszczędzania pieniędzy obniżyły się o 1,0 pkt proc." - czytamy dalej w materiale.

Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną - jako badanie wspólne GUS i NBP. W maju 2014 r. przeprowadzono 1559 wywiady (w tym 192 wywiady metodą CATI).