"Wzrost wartości wskaźnika jest wynikiem bardziej optymistycznych ocen dotyczących przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 3,1 pkt proc., 2,5 pkt proc. i 2,1 pkt proc.). Niższą wartość odnotowano dla wskaźnika dotyczącego dokonywania ważnych zakupów (spadek o 2,4 pkt proc.)" - czytamy w komunikacie.

Z kolei wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,6 pkt proc. m/m i wyniósł -20,6 pkt (i był wyższy o 13,5 pkt niż rok wcześniej), poinformował Urząd.

"Spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiły się przewidywania dotyczące przyszłej sytuacji finansowej gospodarstw domowych i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 3,1 pkt proc. i 2,5 pkt proc.). Wzrosła również (o 1,9 pkt proc.) wartość wskaźnika dotyczącego oceny przyszłego poziomu bezrobocia. Natomiast oceny dotyczące przyszłego oszczędzania pieniędzy obniżyły się o 1,0 pkt proc." - czytamy dalej w materiale.

Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną - jako badanie wspólne GUS i NBP. W maju 2014 r. przeprowadzono 1559 wywiady (w tym 192 wywiady metodą CATI).

Reklama