- Połowa Polaków deklaruje, że posiada kredyt lub pożyczkę w banku, jednocześnie zaledwie 8 proc. ankietowych wie, co to jest rzeczywista roczna stopa oprocentowania (RRSO). Polacy nie najlepiej oceniają swoją wiedzę ekonomiczną, jednak rzeczywistość jest jeszcze gorsza, wynika z badania MillwardBrown zrealizowanego na zlecenie Biura Informacji Kredytowej (BIK) i Fundacji Kronenberga.

Z badania wynika, że z produktów kredytowych najczęściej korzystają osoby w wieku 35-44 lat, z wyższym wykształceniem, dysponujące najwyższym dochodem.

Co prawda, 62 proc. badanych zna pojęcie zdolności kredytowej, a 49 proc. deklaruje, że wie, co oznacza wiarygodność finansowa, ale o takich terminach jak scoring, czy RRSO słyszało odpowiednio 17 proc. i 8 proc..

- Niska wiedza, która wyszła nam w tym badaniu, powoduje, że kredyt nie jest traktowany jako nowoczesne narzędzie umożliwiające realizację naszych planów, ale obciążenie, stres i obawy - podkreśliła Małgorzata Bielińska z BIK. - Prawie 50 proc. osób wskazuje, że to, czy jestem wiarygodny, oznacza, że mam wysokie zarobki i dobrą pracę. Co piąta badana osoba nie potrafi powiedzieć, co świadczy o wiarygodności finansowej.

Reklama

Dodała, że choć 81 proc. badanych uważa, iż ich wiedza na temat mechanizmów kredytowych jest na poziomie słabym lub średnim, to stan faktyczny jest znacznie gorszy.

Obiektywny wskaźnik wiedzy na temat kredytów w kontekście BIK (0-100 pkt) wskazuje, że wynik powyżej 50 pkt uzyskało jedynie 24 proc. badanych (średnia to 36 pkt).

- Chcieliśmy dowiedzieć się, jak Polacy korzystają z kredytów, jak rozumieją kwestię wiarygodności - powiedziała Bielińska. - Połowa Polaków korzysta z produktów kredytowych i jednocześnie 6 proc. osób deklaruje, że jest obecnie poręczycielem kredytów. 21 proc. powiedziało, że zdarzyło się spóźnić z płatnością raty, a 13 proc. powiedziało, że zdarzyło się to więcej razy niż raz.

Dodała, że o kredytach lub pożyczkach myśli się najczęściej w kontekście zakupu dóbr i usług (zakup RTV/AGD/samochodu, remont), podczas gdy w rzeczywistości wielu osobom służą one jako źródło finansowania bieżących potrzeb (rachunki, żywność).

Połowa badanych uważa, że swoją historię kredytową można sprawdzić w banku, a tylko 15 proc. wskazało BIK. Ponad 2/5 badanych nie wie, gdzie banki sprawdzają wiarygodność klientów.

Badanie zostało zrealizowane w marcu tego roku na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 1001 respondentów w wieku powyżej 18 lat. Kryteria doboru uwzględniały: płeć, wiek, wykształcenie, wielkość miejscowości i województwo.