Katarzyna Kieli znalazła się na liście 100 najbardziej wpływowych kobiet świata w telewizji kablowej. Jest jedyną Polką, która została wyróżniona przez amerykański magazyn „CableFAX” poświęcony branży elektronicznej i telewizyjnej. Lista ogłaszana jest co roku na podstawie zgłoszeń nadesłanych przez firmy mediowe z całego świata.
Kieli jest absolwentką AMP w Harvard Business School. Ukończyła także studia MBA i zdobyła dyplom Uniwersytetu Calgary. Uzyskała dyplom Uniwersytetu Notre Dame w stanie Indiana, na którym wykładała przez pewien czas zaraz po studiach. W połowie lat 90. przeniosła się do branży telewizyjnej.
– Należy do wąskiego grona osób, które odegrały niezwykle istotną rolę w rozwoju rynku telewizyjnego w Polsce. Zaczynałyśmy ponad 20 lat temu – wspomina Elżbieta Gorajewska, dyrektor zarządzająca w Nielsen Audience Measurement Polska. Kieli karierę rozpoczęła w lokalnej stacji „Nowa Telewizja Warszawa”. W 1998 r. przeszła do powstającej wówczas platformy cyfrowej Wizja TV, gdzie stworzyła biuro reklamy, które następnie przekształciła w firmę Atmedia.
Ale jej największe sukcesy są związane z Discovery. Polski oddział firmy założyła w Warszawie w 2000 r. i była w nim dyrektorem odpowiedzialnym za sprzedaż reklam. W ciągu 14 lat uruchomiła ponad 10 kanałów na pięciu rynkach. Dziś jest prezesem na region CEEMEA (Europa Środkowo-Wschodnia, Bliski Wschód i Afryka) i zarządza strukturami Discovery Networks w 108 krajach. Od listopada kieruje firmą także w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Ostatnia transakcja: pięć miesięcy temu koncern przejął większość udziałów w Eurosporcie.
Reklama
– Mamy największe portfolio kanałów międzynarodowych na polskim rynku. Po połączeniu z Eurosportem stało się ono jeszcze silniejsze – mówi o swoich osiągnięciach Kieli.
Podkreśla, że jest szczególnie dumna z tego, że Discovery Channel, dostępny w Polsce już od kilkunastu lat, zawsze znajdował się wśród dziesięciu najchętniej oglądanych stacji. – Kiedy kanał debiutował w 1996 r., oferta telewizyjna była znacznie skromniejsza. Obecnie widzowie mogą oglądać ponad 200 kanałów, w tym wiele bardzo silnych lokalnych marek – wyjaśnia Kieli.
Konkurencja jest zatem coraz większa, a po uruchomieniu w Polsce naziemnej telewizji cyfrowej i sukcesie lokalnych kanałów tematycznych trzeba myśleć o innych niż kabel formach dystrybucji treści. Discovery mogłoby być jednym z nadawców programów telewizji naziemnej –
– Polska jest dla nas niezwykle ważnym rynkiem. Poszukujemy tutaj nowych możliwości, m.in. śledząc konsultacje ogłoszone przez UKE w związku z uruchomieniem MUX 8 – zdradza Kieli. Zastrzega jednak, że jest jeszcze zbyt wcześnie, aby deklarować, czy któryś kanał z rodziny Discovery mógłby się pojawić w ofercie naziemnej telewizji cyfrowej.
– Podziwiałam ją za kolejne odważne cele, jakie sobie stawiała, kolejne wyzwania nakreślane sobie i współpracownikom. Zawsze konkretna, jasno rysująca problemy, zadająca pytania, które skłaniają do refleksji i działania – mówi Gorajewska. Jej zdaniem Kieli chętnie dzieli się swoim międzynarodowym doświadczeniem i wiedzą eksperta.
– Daje sobie świetnie radę ze środowiskiem opanowanym przez ekspatów i domorosłych mądrali – uważa Anna Lubowska, szefowa domu mediowego MEC w naszym regionie. Ale sukces ma swoją cenę. Według Lubowskiej od kiedy Kieli zajęła się ekspansją Discovery na 108 rynkach, spotykają się już prawie wyłącznie na lotniskach. – Mimo to ona jest zawsze elegancka. Rano, południe, noc po przesiadce – to nie ma znaczenia – opowiada.
Sama Kieli przyznaje, że częste podróże bywają bardzo męczące: – Zdarza się, że prawie nie wychodzę z samolotu. To wymaga niesłychanej tolerancji ze strony rodziny, dzieci i partnera. Wpływa na codzienność. Nie ma co ukrywać, że takie życie musi być nieco inaczej zorganizowane. Ale daję sobie radę.
ikona lupy />
Katarzyna Kieli pracę w Discovery zaczęła w 2000 r. mat. prasowe / Dziennik Gazeta Prawna