- Pozyskanie przez Medicover większościowych udziałów w CMD, to naturalna konsekwencja strategicznej współpracy pomiędzy naszymi firmami. Marka CMD była, jest i będzie wyznacznikiem najwyższej jakości oraz profesjonalizmu na rynku prywatnych usług medycznych w Polsce. Chcemy by tak pozostało, dlatego zwiększając swoją rolę w spółce zapewnimy jej istotne wsparcie technologiczne, odpowiednie finansowanie oraz wiedzę jaką Medicover dysponuje – podkreśla Fredrik Ragmark, reprezentujący Medicover.

Medicover, to siec prywatnych przychodni medycznych, jedna z największych firm w sektorze usług medycznych w Polsce. Jej działalność opiera się przede wszystkim na tzw. pacjentach abonamentowych, dla których stałe opłaty za korzystanie z porad medycznych ponoszą głównie pracodawcy.

CMD także należy do grupy największych firm abonamentowych. Jej przejęcie jest kolejną dużą transakcją na konsolidującym się rynku usług.
Liderem w pozyskiwaniu firm medycznych na polskim rynku był ostatnio fundusz private equity Mid Europa Partners. Po przejęciu sieci przychodni Lux Med w 2007 roku Mid kupił także sieć Medycyna Rodzinna, a w sierpniu tego roku sfinalizował zakup 100 proc. udziałów w Centrum Medycznym Lim.

Po zamknięciu transakcji między Medicoverem, a CMD ostatnim dużym podmiotem w tym sektorze, który nadal działa jako firma rodzinna pozostanie Enel – Med. Od wielu miesięcy spółka zapowiada, że poszukuje inwestora, bo także potrzebuje kapitału na rozwój.
W konsolidacji sektora biorą udział nie tylko najwięksi gracze, także mniejsze spółki w całym kraju. W sierpniu Lux Med odkupił od spółki Impel medyczna firmę Promedis. Specjaliści podkreślają, że największe ożywienie widać jednak w grupie małych, pojedynczych firm medycznych. - Nad ich przejmowaniem i łączeniem pracuje co najmniej kilku dużych inwestorów – powiedział nam jeden z doradców działających w tej branży.

Reklama

Sektor prywatnych usług medycznych jest jedną z najszybciej rozwijających się branż z Polsce. Eksperci szacują, że obroty największych przychodni lekarskich wzrosną w tym roku w sumie o około 30 proc. i przekroczą poziom miliarda złotych.
Nawet jeśli pracodawcy zaczną ciąć wydatki na ochronę zdrowia dla pracowników i przestaną opłacać abonamenty, to usługi medyczne pozostaną dla klientów w kategorii „pierwsze potrzeby” – Polacy nadal będą płacić za takie usługi. Skłania do tego coraz gorsza kondycja publicznej służby zdrowia.

Aby zapewnić szeroki zasięg i gamę usług najwięksi gracze inwestują w nowe przychodnie (maja ich po kilkanaście, przede wszystkim w stolicy), a także rozszerzają działalność. Na wiosnę 2009 roku w Warszawie Medicover ma uruchomić wieloprofilowy szpital. Kilka miesięcy później własny szpital chce otworzyć także Lux Med. Koszt takiego obiektu przekracza 100 mln zł.

KATARZYNA MOKRZYCKA
katarzyna.mokrzycka@infor.pl