Spadek cen ropy i w efekcie spadki cen hurtowych dają szanse na obniżki cen na stacjach. O ile nie nastąpi gwałtowne odbicie cen ropy to pierwsze obniżki moglibyśmy zaobserwować na koniec wakacji. Porównując skalę obniżek hurtowych cen benzyn i oleju napędowego widać większe prawdopodobieństwo spadku cen benzyn niż diesla.

Możliwy jest także scenariusz, że dotychczasowy spadek w hurcie nie przełoży się na stacje, a jedynie wpłynie na poprawę marż detalicznych. Ważne będzie czy i jak długo utrzyma się niższy poziom cen w hurcie.

Średnie ceny paliw na dzień 19-08-2021 r. wynoszą odpowiednio dla: benzyny bezołowiowej 95 - 5,72 zł/l, bezołowiowej 98 - 5,95 zł/l, dla oleju napędowego - 5,42 zł/l i autogazu - 2,72 zł/l. Tym samym niewielkie zmiany odnotowaliśmy dla bezołowiowej 98 i autogazu. W pierwszym przypadku to wzrost ceny o 1 gr/l, natomiast w drugim spadek średnio o 1 gr/l.

Przed rokiem za litr benzyny 95 i 98 płaciliśmy odpowiednio 1,26 i 1,17 zł mniej, za litr oleju napędowego 1,03 zł, a autogazu 71 gr.

Reklama

Ropa naftowa

W skali tygodnia ropa naftowa potaniała blisko 4 USD/bbl. W piątek rano ceny październikowej serii kontraktów na ropę naftową Brent utrzymują się na poziomie 66,75 USD/bbl, tym samym ropa naftowa jest najtańsza od końca maja.

Postępujący spadek cen jest wynikiem obaw o popytową stronę rynku ropy naftowej. W IV kwartale rynek ropy naftowej ma być względnie zbilansowany w kategorii popytu i podaży (po wyraźnej nadwyżce popytu w III kwartale). Niewiadoma co do skutków oczekiwanej, kolejnej fali zakażeń koronawirusem jest jednym z istotnych czynników ryzyka dla prognoz popytu na ropę naftową w nadchodzących miesiącach.

Standard Chartered uważa, że w obecnej sytuacji fundamenty bardziej uzasadniają ceny ropy Brent na poziomie 65 USD/bbl niż 75 USD/bbl.

Dane z USA na temat spadku zapasów ropy naftowej o 3,2 mln bbl do 435,5 mln bbl nie miały dla rynku większego znaczenia. Wzrosła bowiem o 0,1 mln bbl/d do 11,4 mln bbl/d produkcja ropy naftowej.