"Klienci Grupy PERN coraz więcej surowca sprowadzali w ubiegłym roku z innych kierunków niż rosyjski. Miało to związek z sankcjami wymierzonymi w rosyjski sektor naftowy w związku z wojną prowadzoną przez ten kraj w Ukrainie. Dwie trzecie wszystkich dostaw do polskich klientów stanowił surowiec pochodzący z Arabii Saudyjskiej i Norwegii. Znaczące ilości ropy trafiły do nas także z Wielkiej Brytanii i USA. W sumie już 87% surowca dostarczonego drogą morską do naszego kraju pochodziło z innych kierunków niż rosyjski" - czytamy w komunikacie.

Przeładunki ropy naftowej i paliw w Naftoporcie w latach 2011-2018 nie przekraczały 15 mln ton rocznie. W 2019 r. po raz pierwszy wyniosły 16,8 mln ton, a w 2021 r. rekordowe wówczas 17,9 mln ton. Miniony rok przyniósł kolejny wzrost o ponad jedną trzecią, do 24,5 mln ton, z czego ok. 1,9 mln ton stanowiły przeładunki produktów naftowych, a 22,6 mln ton przeładunki ropy.

"Przed spółką stoi teraz kluczowe zadanie polegające na tym by w jak najkrótszym czasie wybudować kolejne stanowisko do obsługi tankowców, dzięki czemu wzrośnie nie tylko efektywność dostaw ale i bezpieczeństwo energetyczne kraju" - powiedział prezes PERN Paweł Stańczyk, cytowany w komunikacie.

PERN obecnie testuje środek zmniejszający opory w tłoczeniu ropy naftowej, a przy tym zwiększający możliwości przesyłowe rurociągu na odcinku pomorskim. Wdrożenie tego rozwiązania ma szczególne znaczenie w sytuacji postępującej dywersyfikacji dostaw surowca do Polski drogą morską. Środek umożliwia zwiększenie przepływu surowca magistralą nawet o około jedną trzecią w momentach szczytowych.

Reklama

PERN analizuje także kolejne projekty inwestycyjne, które ułatwią zarządzanie dostawami surowca. Spółka rozważa m.in. dalszą rozbudowę bazy surowcowej w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem oraz bazy magazynowej w Gdańsku.

"W ubiegłym roku obsłużyliśmy 363 statki. Do Naftoportu mogą dziś zawijać jednostki o długości przekraczającej 300 m (przy zanurzeniu do 15 metrów), klasy VLCC. W tym roku obsłużyliśmy 3 takie zbiornikowce, a największa partia ładunkowa to było ponad 140 tys. ton ropy naftowej. Do dyspozycji klientów jest 5 stanowisk przeładunkowych i coraz częściej występuje właśnie sytuacja jednoczesnej obsługi 5 statków. Właśnie rozpoczynamy proces inwestycyjny budowy nowego, szóstego stanowiska, które pozwoli nam zapewnić długoterminowe prowadzenie morskich dostaw surowca zgodnie z zapotrzebowaniem klientów" - dodał prezes Naftoportu Andrzej Brzózka.

Potencjał Naftoportu umożliwia przeładunek ponad 36 mln ton ropy oraz 4 mln ton produktów naftowych w skali roku.

PERN to krajowy lider logistyki naftowej i wiodący podmiot w zakresie magazynowania ropy naftowej i paliw płynnych oraz transportu rurociągowego ropy naftowej i paliw.

(ISBnews)