Solar Impulse 2 - zobacz samolot, który okrąży świat bez kropli paliwa
W Abu Zabi (ZEA) odbyła się prezentacja samolotu Solar Impulse 2. Napędzana energią słoneczną maszyna już w lutym uda się w swój dziewiczy rejs dookoła świata. Co więcej, zrobi to bez kropelki paliwa.
W Abu Zabi (ZEA) odbyła się prezentacja samolotu Solar Impulse 2. Napędzana energią słoneczną maszyna już w lutym uda się w swój dziewiczy rejs dookoła świata. Co więcej, zrobi to bez kropelki paliwa.
1
29 czerwca 2004 roku powołano do życia spółkę Solar Impulse, jej założycielami zostali Bertrand Piccard, Brian Jones, Luiggino Torrigiani oraz szwajcarski pilot i przedsiębiorca André Borschberg. W listopadzie 2007 roku zaprezentowano ostateczny projekt samolotu. Cechą charakterystyczną maszyny była bardzo duża rozpiętość skrzydeł wynosząca aż 63 metry.
(fot. EPA/STRINGER Dostawca: PAP/EPA)
PAP/EPA / STRINGER
2
Solar Impulse jest jednoosobowym, wolnonośnym górnopłatem napędzanym czterema silnikami elektrycznym i akumulatorami litowo-polimerowymi. Samolot zbudowany jest z materiałów kompozytowych zapewniających odpowiednią sztywność konstrukcji a jednocześnie nie powodujących znacznego przyrostu jego masy. Na skrzydłach i stateczniku pionowym zamontowano 11 628 monokrystalicznych ogniw słonecznych, których łączna masa wyniosła 400 kg.
(fot. EPA/STRINGER Dostawca: PAP/EPA)
PAP/EPA / STRINGER
3
Gotową maszynę po raz pierwszy zaprezentowano w czerwcu 2009 roku na lotnisku w Dübendorf. 3 grudnia 2009 roku samolot wykonał krótki, 400 metrowy przelot testowy na wysokości około 1 metra nad płytą lotniska. Z kolei 13 maja 2011 roku Solar Impulse po raz pierwszy wykonał lot międzynarodowy do Brukseli.
(fot. EPA/STRINGER Dostawca: PAP/EPA)
PAP/EPA / STRINGER
4
Nowy Solar Impulse od samego początku projektowany był z myślą o lotach transoceanicznych. Samolot wykonany został z włókna węglowego, a w jego skrzydła wbudowano ponad 17 tysięcy ogniw słonecznych. Ładują one ważące 633 kg baterie litowe, co umożliwia zasilanie samolotu podczas lotów nocą.
(fot. EPA/STRINGER Dostawca: PAP/EPA)
PAP/EPA / STRINGER
5
Na prezentacji w Abu Zabi prezes Solar Impulse Project Bertrand Piccard poinformował, że nowy samolot jest już praktycznie gotowy do swojego dziewiczego lotu dookoła świata. Na przełomie lutego i marca Solar Impulse 2 wystartuje z lotniska w stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Następnie czekają go przystanki w Omanie, Indiach i Chinach. Po przekroczeniu Pacyfiku samolot rozpocznie przelot nad kontynentem amerykańskim.
(fot. EPA/STRINGER Dostawca: PAP/EPA)
PAP/EPA / STRINGER
6
Po opuszczeniu Ameryki Północnej Solar Impulse 2 uda się przez Ocean Atlantycki w kierunku Południowej Europy oraz Północnej Afryki. Następnie powróci do Abu Zabi, gdzie zakończy swój ponad 500-godzinny lot. Nad bezpiecznym przelotem dwójki pilotów (Piccard i Borschberg) czuwać będzie 60-osobowy zespół wsparcia technicznego. Jego zdaniem będzie również wyznaczenie alternatywnej trasy lotu, na wypadek gdyby na przeszkodzie stanęły niekorzystne warunki atmosferyczne.
(fot. EPA/STRINGER Dostawca: PAP/EPA)
PAP/EPA / STRINGER
7
Twórca Solar Impulse Project podkreśla, że w całym projekcie nie chodzi wcale o rozpoczęcie komercyjnych transatlantyckich lotów samolotami napędzanymi energią słoneczną. "Gdy astronauci z misji Apollo udali się na księżyc, nie chodziło im wcale o rozpoczęcie komercyjnych lotów kosmicznych" - podkreśla Piccard. "Ich celem było zainspirowanie świata" - dodaje.
(fot. EPA/STRINGER Dostawca: PAP/EPA)
PAP/EPA / STRINGER
Reklama
Reklama