Kluczowymi czynnikami przemawiającymi na korzyść sklepów internetowych w porównaniu z tradycyjnymi są: wygoda (wskazuje na nią 51 proc. respondentów robiących zakupy online), oszczędność czasu (46 proc.), możliwość porównania oferty w różnych sklepach (41 proc.) oraz szersza oferta produktowa (39 proc.). Wśród najczęściej wymienianych kategorii produktów kupowanych online są: odzież, obuwie i akcesoria (61 proc.), elektronika (47 proc.) oraz książki, filmy, płyty (34 proc.), podano.
"Niezależnie od wieku, zarówno młodzi, jak i starsi, deklarują, że najprzyjemniejszym momentem związanym z kupowaniem w sieci jest etap rozpakowywania przesyłki. Odpowiedź tę wskazało 62 proc. respondentów. Satysfakcjonujące jest także samo przeglądanie ofert (61 proc.) i korzystanie z kodu promocyjnego (42 proc.). Z jakimi trudnościami mierzą się fani e-zakupów? Najczęstsze wyzwania wskazywane przez respondentów dotyczyły m.in. braku szczegółowych opisów produktów na stronie sklepu (51 proc.), problemów ze znalezieniem artykułów odpowiadających ich oczekiwaniom (34 proc.), opisami artykułów w niezrozumiałym języku (20 proc.) oraz dostawy (18 proc.)" - czytamy w komunikacie.
Z badania wynika również, że 19 proc. respondentów padło ofiarą oszustwa w Internecie, a13 proc. spośród ankietowanych, którzy wolą zakupy w sklepach stacjonarnych, ma obawy związane z podawaniem danych w sieci ze względów bezpieczeństwa, wskazano także.
29% spośród respondentów, którzy mieli problemy z procesem zapłaty online, wskazało brak zaufanych metod płatności jako jedną z podstawowych barier powstrzymujących ich przed nabywanie produktów w internecie, podkreślono.
Większość Polaków wybiera oferty polskich e-sklepów - 52% badanych kupuje tylko lokalnie. Natomiast 13 proc. decyduje się na zakupy jedynie w sklepach europejskich, a 36 proc. korzysta z ofert z całego świata, podano również.
Wśród najczęściej wskazywanych powodów niekorzystania ze sklepów zagranicznych są: długi czas dostawy (48 proc.) oraz strach przed oszustwem (32 proc.), wyjaśniono.
"Ważnym czynnikiem powstrzymującym konsumentów przed korzystaniem z oferty zagranicznych e-sklepów jest lęk przed oszustami. Z tego względu warto pamiętać, że skorzystanie z wiarygodnej i bezpiecznej metody płatności, takiej jak np. PayPal, pozwala na spokojne zakupy. Każda płatność dokonywana za pośrednictwem naszego systemu jest chroniona przy użyciu zaawansowanych metod szyfrowania, a nasi specjaliści ds. bezpieczeństwa monitorują transakcje 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu" - podsumował dyrektor zarządzający PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią, Rosję i Izrael Efi Dahan, cytowany w komunikacie.
Badanie "Bolączki Polaków podczas zakupów online" przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie PayPal w maju 2021 roku wykonano na grupie 1044 respondentów w maju 2021.