"W 2022 roku aż 45% merchantów, którzy korzystają z usług platformy IdoSell, sprzedawało za granicę. Jak wynika z badania IdoSell, w ciągu ostatnich lat polskie e-sklepy sprzedawały najwięcej na rynku niemieckim (380 mln GMV w 2022 roku) i czeskim (166 mln GMV). Ciekawa zmiana zaszła na ostatnim miejscu podium. W 2019 i 2020 roku była tam Wielka Brytania, tymczasem w 2021 roku należało już ono do Francji. W ubiegłym roku trzecie miejsce zdobyła Rumunia (85,8 mln GMV)" - czytamy w komunikacie.

Tuż za podium znalazły się takie kraje jak Francja, Węgry, Włochy, Wielka Brytania, Litwa, Ukraina. Co ciekawe, największy przyrost GMV (tj. wartości złożonych zamówień) w 2022 roku (w porównaniu do 2021 r.) odnotowały sklepy, które sprzedawały do Węgier (18%), Ukrainy (18%), Litwy (14%), podano także.

Europa wschodnia ze wzrostem sprzedaży

Jeśli chodzi o liczbę transakcji, tu najpopularniejsze są takie kraje jak Niemcy, Czechy, Wielka Brytania, Ukraina, Słowacja i Francja. Z kolei największy wzrost liczby transakcji mieli ci merchanci, których sklepy sprzedawały do Litwy, Węgier i Rumunii.

Reklama

"Najciekawsze kierunki, do których trafiały produkty z polskich sklepów, to: Martynika, Makau, Chile, Nowa Kaledonia, Bahrajn, Erytrea, Mauritius, Aruba, Mozambik, Antigua i Barbuda" - czytamy dalej.

Jak zacząć sprzedaż za granicę?

W teorii sprzedaż cross-border najłatwiej jest zacząć przez marketplace. Na poszczególnych rynkach można skorzystać z Amazon, Cdiscount, Spartoo czy też Ebay. Wielu sprzedawców stawia sobie też pytanie, czy (lub kiedy) warto otwierać własny e-sklep dla danego kraju, wskazano w informacji.

"W przypadku rynku niemieckiego wartość zamówień z marketplace i sklepów internetowych rozkłada się mniej więcej po równo, sprzedaż na Amazonie to jednak dominujący trend polskiego handlu cross-border. Przy sprzedaży z Polski do Wielkiej Brytanii i Francji marketplace ma już mniejszy udział, tam własny sklep ma przewagę" - powiedziała brand manager z IdoSell Sara Dzierżawska, cytowana w komunikacie.

Idosell podkreśla, że udział sprzedaży przez e-sklep stopniowo rośnie. W 2022 roku sprzedaż cross-border przez serwisy wynosiła 21%, z kolei w sklepach internetowych 78%.

IdoSell to polska platforma sklepowa rozwijana przez IAI. W 2021 roku GMV (łączna wartość sprzedanych towarów) w e-sklepach IdoSell wyniosło ponad 14 mld zł. IdoSell współpracuje z takimi partnerami, jak InPost, Klarna, Facebook, Google, Wish, Packeta, Stripe, Amazon.

(ISBnews)