Na początku lutego Netflix wprowadził miesięczną opłatę w wysokości 5,99 EUR dla użytkowników w Hiszpanii, którzy udostępnili swoje dane logowania innemu gospodarstwu domowemu oraz zastosował środki techniczne wykrywające takie udostępnianie. Według badań Kantar, które opierają się na ankietach dotyczących nawyków domowych w zakresie przesyłania strumieniowego, posunięcie to wiązało się ze spadkiem liczby użytkowników o ponad milion, z których dwie trzecie korzystało z hasła innej osoby.

„Oczywiste jest, że ten gwałtowny spadek wynika z represji” — uważa Dominic Sunnebo, globalny dyrektor ds. analiz w dziale Worldpanel firmy Kantar, dodając, że utrata miliona użytkowników, nawet jeśli większość z nich nie była płatnymi subskrybentami, byłaby ciosem dla Netflixa jeśli chodzi o ustne rekomendacje dla seriali i innych produktów firmy.

Liczba anulowanych subskrypcji w pierwszym kwartale potroiła się w porównaniu z poprzednim okresem, wynika z badań firmy Kantar. Spośród wszystkich pozostałych abonentów Netflix w Hiszpanii jedna dziesiąta powiedziała, że planuje zrezygnować z subskrypcji w drugim kwartale.

Podobną opłatę wprowadzono w Portugalii, Kanadzie i Nowej Zelandii po wprowadzeniu jej w kilku krajach Ameryki Łacińskiej.

Reklama

Anulowanie subskrypcji

„Widzimy reakcję anulowania na każdym rynku, gdy ogłaszamy tę wiadomość” — powiedzieli przedstawiciele Netflixa w czasie publikacji wyników finansowych za pierwszy kwartał 18 kwietnia. Firma spodziewa się, że spadek jest chwilowy, zanim użytkownicy, którzy nie zapłacili, zaczną zakładać własne konta.

„W Kanadzie, która naszym zdaniem jest wiarygodnym prognostykiem dla Stanów Zjednoczonych, nasza baza płatnych członków jest teraz większa, niż przed wprowadzeniem płatnego udostępniania, a wzrost przychodów przyspieszył i obecnie rośnie szybciej niż w Stanach Zjednoczonych” — powiedział Netflix.

Według Netflix ponad 100 milionów ludzi na całym świecie korzysta z kont, za które nie płacą. Firma nie dzieli tej liczby według krajów.

W zeszłym tygodniu Netflixowi nie udało się spełnić oczekiwań co do liczby nowych subskrybentów w pierwszym kwartale, ale firma powiedziała, że plan ochrony haseł i tańsza wersja streamingowa z reklamami przyspieszą wzrost liczby subskrypcji w drugiej połowie 2023 roku.