Amerykański producent pojazdów elektrycznych wysłał w zeszłym miesiącu 68 280 sedanów Model 3 i SUV-ów Model Y, co oznacza spadek o 5,3 proc. rok do roku i gwałtowny spadek o 23 proc. w porównaniu z wrześniem, wynika ze wstępnych danych opublikowanych przez China Passenger Car Association – podał Bloomberg.

Ostra konkurencja

Październikowe wyniki na kluczowym dla firmy chińskim rynku to poważny cios dla Tesli, który stawia pod dużym znakiem zapytania prognozy firmy dostarczenia rekordowej liczby pojazdów elektrycznych w tym roku.

Reklama

Spadek sprzedaży Tesli w Chinach jest tym bardziej bolesny, ponieważ inne firmy (BYD, Xpeng i Geely Automotive) notowały w zeszłym miesiącu rekordowe wyniki sprzedaży.

To pokazuje z jak ostrą konkurencją Tesla mierzy się w Chinach, szczególnie ze strony rodzimego lidera BYD, którego przychody po raz pierwszy w trzecim kwartale przekroczyły przychody Tesli.

ikona lupy />
Dostawy fabryk Tesli w Chinach nieoczekiwanie się kurczą / Bloomberg

Zagrożona prognoza

Aby zrealizować swoje prognozy nieznacznego wzrostu sprzedaży w porównaniu z ubiegłym rokiem, w ostatnich miesiącach tego roku globalna sprzedaż Tesli będzie musiał być na rekordowym poziomie. Szacunki pokazują, że aby poprawić ubiegłoroczny wynik sprzedaży 1,81 milionami aut, Tesla będzie musiała co miesiąc dostarczać klientom na całym świecie ponad pół mln samochodów (co najmniej 515 tys. sztuk).

A jak ważna rolę w drodze do realizacji rocznego planu Tesli odgrywa rynek chiński, najlepiej pokazują wyniki osiągnięte w trzecim rekordowym kwartale, w którym Chiny odpowiadały za ponad połowę dostaw Tesli na całym świecie.

Chiński rynek samochodowy odbijał

W szerszym ujęciu chiński rynek samochodowy, napędzany rządowymi dotacjami, odbijał w październiku, na czym najbardziej skorzystali chińscy producenci. Klienci mogą liczyć na 20 tys. juanów dotacji z rządowego programu mającego na celu zachęcenie ludzi do wymiany samochodów z silnikami spalinowymi lub starszych pojazdów elektrycznych.

Ogółem dostawy pojazdów w Chinach wzrosły o 4,5 proc. do 2,11 miliona sztuk, podczas gdy sprzedaż pojazdów elektrycznych i hybryd typu plug-in skoczyły w górę o 50,9 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim do 1,12 miliona sztuk. Pojazdy elektryczne i hybrydowe stanowiły około 53,3 proc. całkowitej sprzedaży w październiku.