Globalna sprzedaż samochodów osobowych największego chińskiego producenta wzrosła o 66 proc. do rekordowych 500 526 sztuk w październiku, poinformowała firma w piątek.

Najsilniejszy był popyt na hybrydy typu plug-in, których BYD sprzedał 310 912 sztuk. Pozostałe auta sprzedane w październiku to modele w pełni elektryczne. Niektóre z nowszych hybryd firmy są wyposażone w ulepszone układy napędowe, dzięki którym ich zasięg wzrósł do ponad 2000 kilometrów.

Podczas gdy BYD bije rekordy osiągając sprzedaż na poziom pół miliona wcześniej niż oczekiwano, zachodnie firmy, w tym największy europejski producent Volkswagen, zmagają się z poważnymi problemami na największym rynku samochodowym świata. Dla Volkswagena, Mercedesa i Stellantis Chiny były głównym motorem zysków, tymczasem przejście na napęd elektryczny znacznie osłabił pozycję europejskich producentów.

Reklama
ikona lupy />
Miesięczna sprzedaż BYD w porównaniu z rokiem poprzednim / Bloomberg

Dominacja BYD

Oszałamiający wzrost BYD podsyca obawy, że Chiny są na progu globalnej dominacji motoryzacyjnej kosztem amerykańskich i europejskich rywali.

Pozostaje pytanie, czy BYD będzie w stanie przekuć swoją dominację na rynku krajowym w znaczące zyski w udziałach w rynku za granicą. Październikowa sprzedaż zagraniczna zatrzymała się na poziomie około 31,2 tys. i to pomimo nacisków marketingowych w okresie letnim. W Europie BYD było jednym ze sponsorów Mistrzostwa Europy w piłce nożnej.

Chińskie firmy wypierają zachód

BYD nie był jedynym, który w październiku osiągnął miesięczne rekordy.Geely Automobile sprzedał w ubiegłym miesiącu 226 686 pojazdów, co oznacza wzrost o 28 proc. rok do roku i stanowi nowy miesięczny rekord sprzedaży. Mniejszy chiński producent samochodów Xpeng również osiągnął nowy szczyt. W ostatnim miesiącu dostarczył klientom 23 917 samochodów.

Przychody BYD większe od Tesli

Przychody BYD wzrosły o 24 proc. do 201,1 miliarda juanów (28,3 miliarda dolarów) w ciągu trzech miesięcy zakończonych we wrześniu, co było wynikiem niższym od szacunków, ale przekraczającym sprzedaż Tesli w wysokości 25,2 miliarda dolarów w tym samym okresie.

Od początki roku do października BYD sprzedał 3,24 miliona samochodów osobowych. Jako, że ostatnie trzy miesiące każdego roku są zwykle szczytem sezonu zakupowego w Chinach, a sprzedaż pojazdów elektrycznych i hybrydowych jest wspierana przez rozszerzone dotacje krajowe i lokalne, które zachęcają konsumentów do wymiany starszych samochodów na elektryki, BYD jest na dobrej drodze do osiągnięcia swojego zmienionego rocznego celu sprzedaży wynoszącego 4 miliony pojazdów,