Prognoza GlobalData opublikowana w środę obniżyła prognozy dotyczące udziału w amerykańskim rynki pojazdów elektrycznych na rok 2030 z 33 proc. do 28 proc. Jako powód analitycy podali wyboru Trumpa na urząd prezydenta USA.

„Przejście na pojazdy elektryczne w USA zostanie utrudnione pod rządami Trumpa” — powiedział w notatce Jeff Schuster, wiceprezes ds. badań motoryzacyjnych w GlobalData. W jego ocenie, skupienie się Trumpa na obniżeniu cen ropy naftowej i osłabieniu norm emisji spalin może zmniejszyć udział w rynku pojazdów elektrycznych o 15 proc. do 20 proc.

Miliardowe inwestycje zagrożone

Producenci samochodów zainwestowali miliardy dolarów w fabryki akumulatorów i pojazdów elektrycznych, aby wprowadzić na rynek więcej modeli elektrycznych i sprostać amerykańskim przepisom regulującym wydajność pojazdów i emisję spalin.

Obecnie około 129 miliardów dolarów inwestycji w pojazdy elektryczne w Ameryce Północnej do 2027 roku jest „zagrożone”, powiedział w wywiadzie Mark Wakefield, lider ds. motoryzacji w firmie konsultingowej AlixPartners. 7500 dolarów ulgi podatkowej, którą konsumenci mogą otrzymać za zakup pojazdu elektrycznego wyprodukowanego w Ameryce Północnej, również może być zagrożone.

Producenci samochodów będą nadal spowalniać wydatki na pojazdy elektryczne i opóźniać lub anulować nowe modele zasilane bateriami, powiedział Wakefield. Jednocześnie będą szukać sposobów na zwiększenie produkcji dochodowych pojazdów napędzanych benzyną, przekształcając zakłady produkujące pojazdy elektryczne w obiekty, które mogą również budować także hybrydy.

Ustawy Joe Bidena trudne do wycofania

Trump będzie miał trudności z wycofaniem ustawy prezydenta Joe Bidena o redukcji inflacji, która pobudziła boom budowlany fabryk pojazdów elektrycznych i akumulatorów, w wiele w stanach o republikańskich poglądach.

Natomiast większe zmiany prawdopodobnie są w przygotowaniu w zakresie przepisów dotyczących oszczędności paliwa, powiedział Wakefield. Podczas swojej pierwszej kadencji Trump złagodził te zasady i obiecał, że już pierwszego dnia swojej drugiej kadencji zakończyć to, co nazywa „nakazem pojazdów elektrycznych”. Ale czy dotrzyma słowa? Zmiana takich zasad wymaga długiego procesu, który może trwać miesiące lub nawet lata. Jednak dzięki zwycięstwom Republikanów w Kapitolu przynajmniej częściowo będzie mógł tego dokonać. „Nie spodziewajmy na natychmiastowej, drastycznej, apokaliptycznej zmiany z dnia na dzień” — powiedział James Lucier, dyrektor zarządzający w grupie badawczej Capital Alpha Partners. „Ale zawsze istnieje duże prawdopodobieństwo, że niektóre części IRA zostaną ograniczone lub wycofane”.