Tesla była w tyle za BYD pod względem liczby sprzedanych pojazdów akumulatorowo-elektrycznych w czwartym kwartale. Jednak Bloomberg Intelligence (BI) spodziewa się, że do końca dekady amerykańska firma będzie utrzymywać przewagę nad chińskim producentem w ujęciu rocznym.

Volkswagen odpada z gry

W ciągu ostatniego półtora roku opinia BI na temat pozycji Volkswagena na rynku pojazdów elektrycznych znacznie się pogorszyła. W czerwcu 2022 r. Michael Dean, starszy analityk branży motoryzacyjnej na Europę w Bloomberg Intelligence przewidywał, że w 2024 r. niemiecki producent wyprzedzi Teslę.

Reklama
ikona lupy />
Tesla i BYD zdominują rynek. VW może nie powalczyć o przywództwo do 2030 roku / Bloomberg / Tesla i BYD zdominują rynek. VW może nie powalczyć o przywództwo do 2030 roku

Analitycy pod przewodnictwem Michaela Deana stwierdzili właśnie, że Volkswagen „nie jest już pretendentem” do objęcia korony pojazdów elektrycznych. Jego pozycja na rynku motoryzacji nadal będzie jednak silna, ponieważ w ich ocenie modele z silnikami spalinowymi będą nadal dominować w zyskach w całej branży.

Jeszcze kilka lat dominacji Tesli

„Większa rywalizacja w segmencie pojazdów elektrycznych prawdopodobnie pobudzi intensywną konkurencję cenową, wywierając presję na marże, a rynki pojazdów elektrycznych mogą pozostać rozdrobnione” - napisał Dean w raporcie opublikowanym poniedziałek. Według raportu Tesla będzie jedynym globalnym graczem na rynku aut elektrycznych do czasu, gdy dotychczasowi producenci samochodów wprowadzą do produkcji platformy nowej generacji w latach 2026–2027.

„Na razie oczekiwania dotyczące wzrostu pojazdów elektrycznych mogą zostać przytępione ze względu na apatię konsumentów związaną z brakiem szybkich publicznych ładowarek i wysokimi cenami, choć Chiny stanowią wyjątek”.