„Przeciętny odbiorca tego przekazu często traktuje tak oznaczone wyspecjalizowane oddziały jako samodzielne banki. Z tej przyczyny do KNF zgłaszane są informacje o podmiotach rzekomo działających bez licencji bankowej, gdyż klienci nie odnajdują ich na liście działających w Polsce banków, opublikowanej na stronie internetowej Komisji Nadzoru Finansowego” – napisał w liście do prezesów banków Wojciech Kwaśniak, wiceprzewodniczący KNF.

Wśród instytucji, które mają wydzielone linie biznesowe funkcjonujące pod osobnymi markami są np. Idea Bank (Lion’s Bank), PKO BP (Inteligo), Bank Gospodarki Żywnościowej (BGŻ Optima), Alior Bank (Alior Sync – ta marka wkrótce zniknie w związku z nawiązaniem przez Alior współpracy z operatorem telekomunikacyjnym T-Mobile). Są też przypadki, że banki praktycznie całą działalność prowadzą pod marką inną niż oficjalna nazwa. Tak jest z Bankiem Handlowym, który od wielu lat posługuje się marką CitiHandlowy (Citigroup to inwestor strategiczny Handlowego). Od niedawna taka tendencja jest widoczna w bankach spółdzielczych. „SK bank” to Spółdzielczy Bank Rzemiosła i Rolnictwa z podwarszawskiego Wołomina a „neoBANK” to Wielkopolski Bank Spółdzielczy z Poznania.

>>> Polecamy: Awarie w polskich bankach to cena postępu

Co o tej tendencji mają do powiedzenia same banki?

Reklama

„LB przestrzega zaleceń zawartych w tym piśmie: oznaczenie placówek działających pod marką Lion’s Bank w następujący sposób: Idea Bank SA, oddział Lion’s Bank w Warszawie; oznaczenie Lion’s Banku jako oddziału Idea Bank SA na stronie lionsbank.pl w materiałach marketingowych i w regulaminach produktów; na stronie lionsbank.pl zawarta jest informacja o objęciu depozytów lokowanych w oddziale Lion’s Bank gwarancją BFG w sposób wskazujący, że są to depozyty składane w Idea Bank SA; po wpisaniu w wyszukiwarkę internetową hasła „Lion’s Bank” i po kliknięciu przez klienta na wskazany link lub odnośnik reklamowy, klient otrzymuje informacje o umiejscowieniu Lion’s Bank w strukturze Idea Bank SA” – wyliczają przedstawiciele Idea Banku.

– Nasza komunikacja nazwy banku oraz marki, pod którą działa bank, jest zgodna z zaleceniami KNF – przekazała nam z kolei Dorota Szostek-Rustecka, rzeczniczka Handlowego.

>>> Polskie banki na Twitterze wciąż są mało aktywne. Zobacz, jak promują się na tym portalu

„Klienci banków mają prawo do wyraźnej i jednoznacznej informacji o podmiocie oferującym i świadczącym usługi a banki mają obowiązek zapewnić tę informację. Stosowanym przez banki markom i znakom towarowym powinna towarzyszyć wyraźna, łatwo dostrzegalna informacja o ich właścicielu poprzez podanie firmy banku, niezależnie od kanału dystrybucyjnego usług. W szczególności dotyczy to oznaczenia lokali, w których prowadzona jest działalność bankowa, stron internetowych banków, przekazu reklamowego oraz wszelkich druków i formularzy, które udostępniane są klientom. Szczególna uwaga powinna być zwrócona na właściwe wyeksponowanie firmy banku w treści zawieranych z klientami umów” – napisał Wojciech Kwaśniak.

>>> Osiem słusznych decyzji w ciągu ostatnich 14 lat mogło przyczynić się do podwojenia zysków, podczas gdy bierne systematyczne oszczędzanie w ponad połowie przypadków nie pozwoliło na wypracowanie zysków, które przewyższałyby inflację. Czytaj więcej w artykule: Systematyczne inwestowanie opłaca się, jeśli nie jest bierne