Ranking najcenniejszych marek: wielka zmiana lidera
Millward Brown opublikował tegoroczne zestawienie 100 najcenniejszych marek BrandZ100. Są one warte 3,3 bln dolarów. Oto najwięksi światowi giganci.
Millward Brown opublikował tegoroczne zestawienie 100 najcenniejszych marek BrandZ100. Są one warte 3,3 bln dolarów. Oto najwięksi światowi giganci.
1
Bloomberg / Chris Goodney
2 Dalszy ciąg kryzysu Coca-Coli. Kultowa marka z roku na rok traci swoją pozycję na globalnym rynku marketingowym. W porównaniu do 2014 roku straciła dwie pozycje. Wartość Coca-Coli to w tej chwili 83,84 mld dol. Jakie są przyczyny tego spadku? Po pierwsze, koncern zmaga się z poważnym kryzysem wizerunkowym. Po drugie, branża znajduje się w fazie stagnacji, co nie pozwala firmie z charakterystycznym czerwonym logo na skuteczną rywalizację z markami szybko rozwijającego się sektora technologicznego. Co nie znaczy, że w branży ktokolwiek może w tej chwili rzucić rękawicę Coca-Coli.
Bloomberg / David Paul Morris
3
Bloomberg / Andrew Harrer
4
Bloomberg / Craig Warga
5 W porównaniu do poprzedniego roku Visa zyskała w rankingu dwie pozycje. Jej marka ma obecnie wartość 91,96 mld dol. Oznacza to roczny wzrost o 16 proc. Visa zdecydowanie detronizuje pod względem wartości swojego największego globalnego konkurenta, czyli MasterCard, który został wyceniony na „jedynie” 40,19 mld. dol. MasterCard miał poza tym przeciętny rok, w którym jego cena rynkowa wzrosła jedynie o 2 proc.
ST
6 IBM zanotował największy ze wszystkich firm czołówki rankingu BranZ100 spadek wartości w porównaniu do 2014 roku. W tym roku BrandZ wycenił markę na 93,99 mld dol. Oznacza to roczny spadek na poziomie 13 proc., co przełożyło się na utratę jednej pozycji w rankingu. Przełomowym dla marki może się okazać nawiązanie bliskiej współpracy z Applem. Umożliwi ono IBM-owi tworzenie aplikacji na urządzenia oznaczone „jabłkiem”. IBM zapowiedział też duże inwestycje w „chmurę”, analizę danych, urządzenia mobilne i technologie w zakresie bezpieczeństwa.
Bloomberg / Scott Eells
7 Wartość marki Microsoft w 2015 roku wyniosła 115,5 mld dol. To roczny wzrost na poziomie 28 proc. Przełożyło się to na awans koncernu w rankingu BranZ 100 o jedną pozycję. Microsoft pracuje nad poprawą wizerunku marki. Ogłosił między innymi wprowadzenie nowej wersji Windows 10, która ma być bezpłatna dla aktualnych posiadaczy poprzedniej wersji. Firma stworzyła też darmową wersję oprogramowania dedykowanego dla wykorzystywanego przez Apple’a iOS-a.
Bloomberg / Kiyoshi Ota
8 Wartość marki w 2015 roku wyniosła 173,65 mld dol. Google zwiększyło co prawda swoją wartość w porównaniu do 2014 roku o 9 proc., nie wystarczyło to jednak na utrzymanie pozycji lidera. Pozycja Gooegle’a w najbliższym czasie powinna być zagrożona, firma bowiem posiada znaczną przewagę nad konkurencją pod względem zdolności gromadzenia i analizy danych konsumenckich. W ostatnim czasie prowadzi też prace nad bezzałogowym samochodem i wprowadzeniem usługi Google Fiber. Google powoli wycofuje się jednak z projektu Google Glass.
Bloomberg / David Paul Morris
9 Apple najbardziej wartościową marką świata. Potentat z charakterystycznym jabłkiem w logo zdetronizował na pozycji lidera Google’a. Rynkowa wartość Apple’a w 2015 roku to 246,99 mld dol. W porównaniu do poprzedniego rankingu marka ta zyskała aż 67 proc. Pod tym względem zdecydowanie zdeklasowała całą konkurencję. Sukces iPadów, połączony z wejściem na rynek aplikacji Apple Pay i wprowadzeniem Apple Watch, ostatecznie rozwiały wątpliwości co do tego, czy Tim Cook może zastąpić za sterami giganta Steve’a Jobsa. Warto zaznaczyć, że wszystkie 4 najdroższe marki świata działają w branży technologicznej.
Bloomberg / Kiyoshi Ota
10 Jeśli zainteresowała Cię galeria najbardziej wartościowych marek, zobacz również najważniejsze proroctwa Billa Gatesa.
Bloomberg / Andrew Harrer
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję