Masaż danych - przebój wśród oszustw. Poznaj metody wyłudzania pieniędzy
Kredyty gotówkowe są najbardziej narażone na wyłudzenia, wśród metod oszustw króluje „masaż danych” – wyniki badania EY oraz Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych. Przedstawiamy najpopularniejsze oszustwa i najmniej bezpieczne produkty finansowe.
1 Za najmniej narażone na ryzyko wyłudzeń uznane zostały kredyty mieszkaniowe. Nie bez przyczyny. - Kredyty mieszkaniowe ze względu na swoją specyfikę podlegają bardziej restrykcyjnym procesom weryfikacji – tłumaczy Mariusz Witalis z firmy EY - a co za tym idzie, możliwości nadużyć są mniejsze – dodaje. Za najmniej narażone na ryzyko nadużyć zostały uznane też kredyty samochodowe.
ShutterStock
2 Pośrednicy finansowi najbardziej ryzykowniWśród możliwych kanałów dystrybucji pieniędzy, pośrednicy finansowi zostali uznani za najbardziej narażonych na występowanie wyłudzeń.Z kolei jako najbezpieczniejsze miejsce pod tym względem ankietowani wskazali, oczywiście, oddziały własne instytucji finansowych. W pięciostopniowej skali (5 – kanał najbardziej narażony na ryzyko) pośrednicy finansowi otrzymali 3,5 pkt, natomiast oddziały własne instytucji – już 2,1.
ShutterStock
3 Internet i telefon jako kanały zdalne zostały uznane za stosunkowo ryzykowne, otrzymały ocenę 3,3.To prawdopodobnie efekt dynamicznego rozwoju tego typu kanałów, związanego z potrzebą dostosowania się do oczekiwań klientów, ale jednocześnie niedostatecznie wpieranym rozwojem zabezpieczeń.- Ryzyko wyłudzeń rożni się znacznie zależnie od metody dystrybucji produktów finansowych – podkreśla Mirosław Bieszki. - Jak wynika z doświadczeń, ryzyko wyłudzenia rośnie w miarę oddalania się produktu od miejsca jego powstawania i zwiększania etapów pośrednich z udziałem ludzi. Nie dziwią zatem wyniki badania.
ShutterStock
4 Najczęściej występującą metodą wyłudzeń jest zdaniem badanych manipulacja zdolnością kredytową. Najpopularniejszym sposobem jest tzw. masaż danych, czyli zatajenie informacji o innych zobowiązaniach lub zawyżanie wartości posiadanych aktywów. Częsta jest też metoda „na słupa, czyli z góry zakładany brak spłaty kredytu przy wykorzystaniu prawidłowych dokumentów. Inny sposób wyłudzeń odbywa się za pomocą fałszywego dokumentu potwierdzającego dochody.– Przypadki te dotyczą zazwyczaj osób fizycznych, które prowadzą działalność gospodarczą - zaznacza Mariusz Witalis z EY. - Dużym problemem są też fikcyjne zaświadczenia o zatrudnieniu i zarobkach wystawiane, np. przez znajomego bądź członka rodziny lub też fałszowane dokumenty potwierdzające świadczenia wypłacane przez instytucje publiczne.
ShutterStock
5 Krótkoterminowe cele sprzedażowe sprzyjają wyłudzaczomKwestia udziału pracowników instytucji finansowych w wyłudzeniach kredytów również została poddana badaniu. Czasem nadużycia pojawiają się przypadkiem… Zdaniem blisko jednej trzeciej badanych pracownicy przyczyniają się do nadużyć głównie poprzez brak zachowania procedur na etapie udzielania kredytu. Może to być sytuacja, gdy pracownik podejmuje decyzję kredytową, chociaż nie ma odpowiednich kompetencji, jak i podpisanie umowy kredytowej bez odpowiednich pełnomocnictw.
ShutterStock
6 Zdarzają się jednak pracownicy celowo łamiący prawo Jest na to na pewno wiele sposobów, ale zdaniem 17 proc. ekspertów pracownicy zwykle dopuszczają się celowego omijania mechanizmów kontrolnych. Mogą też świadomie przyjmować od klienta sfałszowane zaświadczenia o zatrudnieniu i zarobkach. Jakie funkcje pełnią najczęściej pracownicy zaangażowani w nadużycia? Zdaniem ponad połowy ekspertów (54 proc.) są to pracownicy przyjmujący wnioski kredytowe i dokonujący ich wstępnej weryfikacji. Winna jest przede wszystkim duża rotacja i nacisk na realizację celów sprzedażowych. Dodatkowo, brak możliwości weryfikacji kandydatów do pracy powoduje ryzyko zatrudnienia osoby, której celem nie będzie praca w danej instytucji finansowej, a wyłudzenie z niej środków finansowych – komentuje Mariusz Witalis.
ShutterStock
7 Na kłopoty – zespoły antyfraudowe, szkolenia i bazy danych Najczęściej stosowanymi przez badane instytucje finansowe (67 proc.) narzędziem przeciwdziałania nadużyciom jest zespół wewnętrzny - dedykowany wykrywaniu nieprawidłowości i walce z nadużyciami. Instytucje stosują też regularne szkolenia z zakresu zapobiegania nadużyciom dla pracowników mających kontakt z klientami (58 proc.). Wśród metod walki z wyłudzeniami najskuteczniejsze są działania samodzielnych zespołów antyfraudowych. Stosunkowo skuteczne są też wewnętrzne bazy danych, dzięki którym można zweryfikować historię kredytową potencjalnego klienta oraz podjąć odpowiednią reakcję, jeśli w przeszłości występowały problemy. Przydaje się też weryfikacja dokumentów przez pracowników front Office oraz weryfikacja danych przy podejmowaniu decyzji kredytowej.
ShutterStock
8 Jeśli zainteresował Cię ten artykuł zobacz też, jakie są najpopularniejsze metody prania brudnych pieniędzy.
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję