Zysk operacyjny wyniósł 52,9 mln euro wobec 38,8 mln euro zysku rok wcześniej.

Zysk EBITDA sięgnął 110,9 mln euro wobec 95,2 mln euro zysku rok wcześniej, zaś skorygowany zysk EBITDA - odpowiednio: 112,5 mln euro wobec 96,1 mln euro zysku rok wcześniej.

"EBITDA Grupy wyniosła 110,9 mln euro w III kw. 2023 i była o 16,5% wyższa niż w analogicznym okresie 2022 roku. Z kolei marża EBITDA ukształtowała się na poziomie 17,5%, to najwyższy poziom odkąd problemy z globalnym łańcuchem dostaw i inflacyjna presja zaczęły narastać" - czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.

Reklama

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 632,8 mln euro w III kw. 2023 r. wobec 567,2 mln euro rok wcześniej.

"Grupa AmRest, wiodący, europejski multibrandowy operator restauracji franczyzowych, kontynuuje solidny wzrost, osiągając skonsolidowaną sprzedaż za trzeci kwartał w wysokości 638,8 mln euro, o 11,6% więcej niż w tym samym okresie 2022 roku. Wskaźnik sprzedaży porównywalnej w restauracjach wzrósł o 8,8%. Tak jak w poprzednich kwartałach, wpływ na wyniki sprzedaży miał postęp w zakresie liczby transakcji, których zanotowano o 3,3% więcej, jak również aktywne zarządzanie przychodami" - czytamy też w komunikacie.

"Wyniki za trzeci kwartał w pełni obrazują dynamikę sprzedaży, potwierdzając jednocześnie wyjątkową siłę modelu biznesowego AmRest opartego o doskonałą obsługę oraz ofertę o atrakcyjnym stosunku jakości do ceny produktów" - skomentował dyrektor finansowy AmRest Holdings SE Eduardo Zamarripa, cytowany w komunikacie.

Dług spółki został zmniejszony o 1,6 mln euro do poziomu 379,3 mln euro na koniec III kwartału. Tym samym, przy wygenerowaniu wyższego wyniku EBITDA Grupy, po raz kolejny zredukowano wskaźnik dźwigni finansowej, który wyniósł 1,8x w porównaniu z wynikiem 1,9x w poprzednim kwartale. Dodatkowo, capex wzrósł do kwoty 43,5 mln euro w kwartale, w porównaniu z nakładami w wysokości 33,9 mln euro w porównywalnym okresie 2022 roku, wskazano także w materiale.

"W kontekście regionów, w których AmRest prowadzi swoją działalność, najlepszym wynikiem wyróżniła się Europa Środkowo-Wschodnia, gdzie zanotowano przychody w wysokości 354,1 mln euro w trzecim kwartale 2023 roku, co stanowi wzrost o 17,4% w stosunku do porównywalnego okresu z roku ubiegłego. Ponownie, najlepszą dynamiką sprzedaży wyróżnił się rynek węgierski ze wzrostem ponad 30%. EBITDA wyniosła 78,9 mln euro, o 26,6% więcej w porównaniu z trzecim kwartałem 2022 roku, i marżą EBITDA na poziomie 22,3%. Poprawa marż jest notowana na wszystkich głównych rynkach, przekraczając wynik marży EBITDA powyżej 20%" - napisano także w informacji.

W regionie Europy Zachodniej przychody wzrosły o 7,7% sięgając 230,9 mln euro w III kw. 2023 r. Największe zyski wykazał rynek niemiecki, notując wzrost sprzedaży o 20,6%. EBITDA wyniosła 34,2 mln euro, co oznacza wzrost o 23,1% r/r. Z kolei marża EBITDA ukształtowała się na poziomie 14,8%, to o 1,8 punktu procentowego więcej niż przed rokiem.

"W Chinach, przychody za trzeci kwartał ukształtowały się na poziomie 25,6 mln euro, spadek o 4,3% wobec II kw. 2023, wywołany deprecjacją Renminbi w stosunku do euro. W lokalnej walucie sprzedaż zanotowała znaczący wzrost o 9,5%, co było możliwe dzięki zwiększonej liczbie transakcji. Z uwagi na swoje położenie w najszybciej rozwijających się ośrodkach miejskich w tym kraju, jak również atrakcyjną ofertę produktową, pozycja biznesu AmRest w Chinach nadal stanowi interesującą okazję do rozwoju. EBITDA wygenerowana w regionie wyniosła 5,6 mln euro z marżą na poziomie 22%" - czytamy dalej.

"Poprawa marż w dużym stopniu wspierana jest przez nasze możliwości logistyczne i technologiczne, które skutkują wysokim poziomem efektywności. Jednocześnie, w tym okresie koncentrowaliśmy się na dalszym, zyskownym i zrównoważonym rozwoju biznesu, powiększając portfolio Grupy o kolejnych 20 restauracji" - podsumował Zamarripa.

W I-III kw. 2023 r. spółka miała 50,7 mln euro skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 1,3 mln euro straty rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 1802,7 mln euro w porównaniu z 1551 mln euro rok wcześniej.

Zysk EBITDA sięgnął 282,9 mln euro wobec 244,2 mln euro zysku w tym ujęciu rok wcześniej, zaś skorygowany zysk EBITDA - odpowiednio: 286,5 mln euro wobec 246,6 mln euro zysku w tym ujęciu rok wcześniej.

AmRest to jeden z wiodących publicznie notowanych operatorów restauracji w Europie, posiada portfolio rozpoznawalnych marek w 25 krajach. AmRest prowadzi restauracje pod markami franczyzowymi, takimi jak KFC, Starbucks, Pizza Hut i Burger King, a także pod markami własnymi, takimi jak La Tagliatella, Sushi Shop, Bacoa i Blue Frog. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40.

(ISBnews)