Kompetencje XXI wieku: 7 rzeczy, których nie nauczy cię szkoła. A powinna
W szkołach wciąż nikt nie kładzie nacisku na kształtowanie w dzieciach tzw. kompetencji XXI wieku, które w dobie rewolucji technologicznej będą miały coraz większe znaczenie na rynku pracy. Oto lista 7 ważnych umiejętności, których "wymagalibyście od własnych dzieci, jeśli chcielibyście je zatrudnić" według autora książki "Global Achivement Gap" Toniego Wagnera.
.
1 Artykuł pod takim właśnie tytułem opublikował portal thedailyriff.com, zajmujący się tematyką edukacji. Jego autorem jest Tony Wagner, który napisał książkę pt. „Global achievement gap” o tym „dlaczego nawet najlepsze szkoły nie uczą nowych strategii przetrwania, których potrzebują nasze dzieci i co możemy z tym zrobić”, jak wyjaśnia nam okładka. Książka powstała na podstawie rozmów z prezesami i dyrektorami największych amerykańskich spółek oraz badań przeprowadzonych w wybranych amerykańskich szkołach. Oto 7 kluczowych umiejętności według Toniego Wagnera.
ShutterStock
2 1. Umiejętność krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów. W czasach, gdy coraz częściej zamiast ludzi pracują komputery a pracowników zamienia się na tych "tańszych" z zagranicy, kompetencje przyszłości mają coraz większe znaczenie. Firmy szukają dziś osób, które sprostają nowym wyzwaniom. „Aby były konkurencyjne w dobie nowej, globalnej gospodarki, muszą wymagać od swoich pracowników, aby stawali się ekspertami, myślącymi o tym, jak na bieżąco udoskonalać produkty, procesy i usługi. Dyrektorzy powtarzają nieustannie, że najważniejsze w umiejętności krytycznego myślenia i rozwiązywaniu problemów jest zdolność do stawiania odpowiednich pytań. Ale ‘wczorajsze odpowiedzi, nie rozwiążą dzisiejszych problemów’, jak powiedział jeden z dyrektorów w Dell Computer” – pisze Tony Wagner.
ShutterStock
3 2. Współpraca sieciowa i przywództwo poprzez dobry wpływ. Praca zespołowa nie polega na pracowaniu w tym samym budynku a tradycyjne modele pionowego zarządzania są wszędzie zastępowane przez horyzontalne zarządzanie sieciowe. Technologia zmienia świat. „Dzisiaj każdy pracownik jest częścią wirtualnej drużyny. Mamy inżynierów pracujących nad jednym projektem w różnych częściach USA” – powiedziała w rozmowie z autorem artykułu CEO Siemensa Christie Pedra. Nie pracują oni w jednym pokoju, ale kontaktują się ze sobą poprzez webcasty, internetowe seminaria czy telefony konferencyjne. Szkoły nie uczą jak być przywódcą, mimo, że ta kompetencja jest jedną z najbardziej pożądanych przez pracodawców. Dzieci są uczone, że bycie liderem polega na delegowaniu obowiązków. Tymczasem przywódca to ktoś, kto ma zdolność wywierania pozytywnego wpływu na innych.
ShutterStock
4 3. Obrotność i elastyczność. Zdolność do wdrażania zmian i dostosowywania się do nich to w naszych, coraz bardziej dynamicznych, czasach konieczność. Każdy kto zaczyna nową prace powinien dzisiaj myśleć elastycznie, mieć zdolność adaptowania się do nowych warunków i potrafić wykorzystywać szereg narzędzi do rozwiązywania problemów.
ShutterStock
5 5. Efektywna komunikacja. Umiejętności pisania i mówienia nie są wcale tak oczywiste wśród wielu kandydatów nawet na najwyższe stanowiska w firmach. Młodzi ludzi często mają problemy z komunikacją – sztuką wypowiadania się, poprawnym pisaniem czy prezentowaniem treści. Nie potrafią opowiadać o tym, na czym im zależy z pasją i zaangażowaniem, ani przedstawiać tego w taki sposób, aby zainteresować słuchaczy. Nie skupiają na sobie uwagi i nie wypowiadają się konkretnie. Jeśli zadać im pytanie „ale jaki wniosek dla siebie mam wyciągnąć z tego, co mówisz?”, nie potrafią na nie odpowiedzieć – wynika z rozmów z ekspertami. Tymczasem w korporacjach umiejętność „formułowania swoich myśli” często jest właśnie podstawowym kryterium decydującym o zatrudnieniu, poza wykształceniem i doświadczeniem.
ShutterStock
6 6. Dostęp i analiza informacji. W XXI wieku na co dzień mamy do czynienia z gigantyczną ilością informacji. Problem w tym, że fakty, które dzisiaj są istotne, jutro już mogą całkowicie zdezaktualizować się i stracić znaczenie. Najważniejsze, to być na bieżąco i potrafić je selekcjonować. Ta umiejętność kształtuje się z wiekiem.
Bloomberg / Chris Ratcliffe
7 7. Ciekawość świata i wyobraźnia. Ciekawość świata jest jednym z czynników kształtujących naszą osobowość. Choć każdy człowiek ma określony poziom otwartości na świat, który można zmierzyć za pomocą testów psychologicznych, ale jest także w stanie go dowolnie kształtować przez całe życie. Inteligencja to za mało. „Ludzie, którzy nauczyli się zadawać dobre pytania potrafią także być dociekliwi. To właśnie oni idą najszybciej na przód, ponieważ są w stanie rozwiązywać najtrudniejsze problemy, w taki sposób, że zawsze ma to duże znaczenie dla wielu osób i kreuje innowację” – powiedział autorowi artykułu słynny amerykański komik Mark Summers.
Bloomberg