Wódka, buty, paliwo, antywirusy. Oto znane rosyjskie marki obecne w Polsce
Choć rosyjskie inwestycje w Polsce są na relatywnie niskim poziomie, w naszym kraju nie brakuje znanych marek ze wschodnimi korzeniami i kapitałem. Oto niektóre z nich.
Choć rosyjskie inwestycje w Polsce są na relatywnie niskim poziomie, w naszym kraju nie brakuje znanych marek ze wschodnimi korzeniami i kapitałem. Oto niektóre z nich.
1
W ciągu minionych 20 lat wartość rosyjskich bezpośrednich inwestycji zagranicznych na świecie wyniosła ponad 413 mld dol. Na Polskę przypadło jedynie 675 mln dol. To zaledwie 0,16 proc. ogółu inwestycji.
Bardzo wiele prób przejęcia polskich aktywów przez Rosjan kończyło się niepowodzeniem. Mowa chociażby o zablokowaniu przez polski rząd przejęcia przez rosyjski Acron tarnowskich Azotów (teraz połączone z Puławami). Rosjanom nie udało się też przejąć m.in. Lotosu czy Alior Banku.
Największą inwestycją sąsiadów ze wschodu w Polsce jest EuroPolGaz, czyli spółka kontrolująca polską część gazociągu jamalskiego. Jej udziałowcami są PGNiG (48 proc. akcji), Gazprom (48 proc.) i Gas-Trading (4 proc.). Na naszym rynku jest obecnych jednak wiele firm z rosyjskim kapitałem. Przedstawiamy te najbardziej znane.
DGP
2
Łukoil to po spółce Rosnieft drugi największy koncern paliwowy w Rosji. Rosyjski gigant pojawił się na polskim rynku w 2007 roku, po przejęciu sieci stacji Jet od amerykańskiego ConocoPhillips, wycofującego się z europejskiego rynku detalicznego. Na początku 2014 roku na polskim rynku działało 116 stacji benzynowych rosyjskiego koncernu. Sieć funkcjonuje na zasadach franczyzy. Łukoil współpracuje w Polsce z siecią Carrefour Express – jej sklepy funkcjonują przy 26 stacjach paliw rosyjskiej spółki.
Wcześniej, w 2002 roku Łukoil wywołał na naszym rodzimym rynku spore zamieszanie. Wraz z brytyjskim Rotch Energy próbował przejąć 75 proc. udziałów w Rafinerii Gdańskiej (dziś Lotos). Transakcja ostatecznie nie doszła jednak do skutku. W 2006 roku Łukoil konkurował z kolei z polskim Orlenem o przejęcie litewskiej rafinerii Możejki.
Niedawno plany dalszej ekspansji rosyjskiej sieci paliw w naszym regionie stanęły pod znakiem zapytania, Na początku sierpnia koncern poinformował, że sprzedaje wszystkie swoje stacje paliw w Czechach, Słowacji i na Węgrzech.
Bloomberg / Simon Dawson
3
Ten znany wszystkim użytkownikom komputerów producent oprogramowania antywirusowego to także spółka z rosyjskim kapitałem.
Przedsiębiorstwo zostało założone w 1997 roku w Rosji, a jego nazwa pochodzi od nazwiska jego współzałożyciela Jewgienija Kaspierskiego. W tej chwili Kaspersky Lab jest globalnym koncernem zarejestrowanym w Wielkiej Brytanii. Działa w niemal 200 krajach na świecie i zatrudnia prawie 3 tys. specjalistów. W Polsce firma działa od 2000 roku.
Bloomberg / ALEXANDER ZEMLIANICHENKO JR
4
Luxoft to międzynarodowa firma informatyczna z siedzibą w Szwajcarii. Jest notowana na nowojorskiej giełdzie NYSE. Świadczy usługi IT dla globalnych firm m.in. z branży finansowej, motoryzacyjnej, telekomunikacyjnej i transportowej. Wśród jej klientów był m.in. Boeing czy IBM.
Spółka powstała w 2000 r. w Moskwie jako wydzielona część rosyjskiego koncernu IBS Group. Dziś Luxoft posiada 22 placówki na całym świecie i zatrudnia ponad 8 tys. osób.
Na polskim rynku spółka zadebiutowała w 2010 roku. Ma oddziały w Krakowie, Wrocławiu i Gdańsku. W tej chwili zatrudnia w naszym kraju 600 specjalistów, do końca 2015 roku chce przyjąć kolejne 600 informatyków. Kraków ma stać się głównym oddziałem operacyjnym rosyjskiego koncernu w Europie.
Media
5 To kolejny rosyjski producent oprogramowania antywirusowego, który także jest znany na polskim rynku. Program Dr. Web powstał w Petersburgu w Laboratorium Antywirusowym Igora Daniloff'a przy współpracy z Centrum Komputerowym Rosyjskiej Akademii Nauk. Po raz pierwszy został wypuszczony na rynek w 1992 roku.
Media
6
Od kilu lat Rosjanie z powodzeniem radzą też sobie na polskim rynku obuwniczym. Sklepy z obuwiem i akcesoriami modowymi marki Centro można już spotkać w wielu centrach handlowych w największych polskich miastach, a ponieważ sieć oferuje buty w przystępnych cenach, jej popularność rośnie. Pierwszy sklep Centro (wcześniej pod nazwą CentrObuv) otwarto w Petersburgu w 2008 roku.
Marka Centro zawitała nad Wisłę w 2012 roku. Dziś buty tej sieci można kupić w 51 polskich miastach. Działa też w Rosji, na Ukrainie, Łotwie i Litwie. W sumie cała sieć liczy 350 sklepów.
Media
7
W maju 2012 roku w Polsce zadebiutowała też sieć sklepów obuwniczych Kari. W tej chwili buty z tym logiem można kupić w ponad 30 salonach w Polsce. Sieć uruchomiła też swój sklep internetowy w Polsce.
Właścicielem marki Kari jest rosyjski oligarcha Igor Jakowlew (125. miejsce w rankingu najbogatszych Rosjan według Forbesa), założyciel jednej z największych w Rosji sieci sklepów z elektroniką „Eldorado”. Jego majątek jest wyceniany na 0,85 mld dol. Sieć Centro oprócz Polski i Rosji jest też obecna w Kazachstanie, na Ukrainie i Białorusi.
Media
8 Rosjanie uważnie przyglądają się też polskiemu rynkowi mediowemu. „Puls Biznesu” informował na początku grudnia, że już od miesięcy po cichu Gazprom-Media, spółka należąca m.in. do Gazprombanku i bliskich przyjaciół Władimira Putina, negocjuje przejęcie spółki Atmedia, polskiego brokera reklamowego z rynku telewizyjnego i internetowego. Negocjacje są już na finiszu. Według informacji gazety, zakup Atmedia przez Rosjan to tylko wstęp do długofalowych inwestycji w Europie Środkowo-Wschodniej.
Bloomberg / ALEXANDER ZEMLIANICHENKO JR
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję