Pokolenie Y w pracy. Oto 10 rzeczy, które motywują młodych bardziej niż pieniądze
Są kreatywni, ambitni i nowocześni. Ochoczo korzystają ze zdobyczy technologii. Z drugiej strony, są niecierpliwi i nielojalni. Pokolenie Y opanowało rynek pracy, a pieniądze przestały być dla jego reprezentantów jedynym źródłem motywacji. Jak zatrzymać młodych w firmie?
Są kreatywni, ambitni i nowocześni. Ochoczo korzystają ze zdobyczy technologii. Z drugiej strony są niecierpliwi i nielojalni. Pokolenie Y opanowało rynek pracy, a pieniądze przestały być dla jego reprezentantów jedynym źródłem motywacji. Jak zatrzymać młodych w firmie?
1 Pokolenie Y, czyli młodzi urodzeni w latach 1984 – 1997, to ludzie nowocześni, dobrze wykształceni, świadomi własnej wartości. Nie lubią biurokracji i tradycyjnej hierarchii. Mają bardzo duże oczekiwania zawodowe, bardzo często zmieniają pracodawców. Nie jest łatwo zatrzymać ich w firmie na dłużej. Specjaliści z GoldenLine podpowiadają, jak to zrobić.Fot. pcruciatti / Shutterstock.com
ShutterStock
2 Po pierwsze technologia. Pokolenie Y nie wyobraża sobie pracy bez dostępu do nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Nie bez powodu coraz częściej mówi się o tzw. pokoleniu C (z ang. connected), czyli w dosłownym tłumaczeniu o pokoleniu „podłączonych do sieci”. „Dostęp do internetu, nowoczesnych narzędzi komunikacji czy urządzeń mobilnych nie tylko ułatwia pracę, ale także wpływa na kreatywność i poszukiwanie nowych rozwiązań. Cyfrowe i społecznościowe media ogrywają ogromną rolę w życiu pokolenia Y. Pozwalając na korzystanie z nich w czasie pracy (oczywiście, w granicach rozsądku) pracodawca pokazuje, że rozumie potrzeby podwładnych i wie, że ich życie pozazawodowe jest równie ważne” – twierdzą specjaliści GoldenLine w raporcie na temat motywowania pokolenia Y.
ShutterStock
3 Pokolenie Y lubi pracę w grupach. Z własnymi zespołami identyfikują się często bardziej niż z samą firmą. Z tego względu zadaniem dla pracodawcy jest dbanie o dobre relacje, współpracę, integrację i zespołową lojalność w firmie. Niezwykle ważna jest też spójność wewnętrznej komunikacji.
ShutterStock
4 Wszyscy lubimy, gdy się nas chwali i docenia. Ale dla „millenialsów” aprobata i uznanie za dobrze wykonaną pracę są szczególnie ważne. „Wsparcie ze strony przełożonego motywuje do osiągania jeszcze lepszych wyników. Nie zawsze muszą być to oczywiście same pochwały. Konstruktywna krytyka to dla pracownika również sygnał, że jego praca została zauważona i w jakich obszarach powinien się jeszcze rozwijać” – czytamy w raporcie.
ShutterStock
5 Poczucie dążenia do konkretnego celu jest dla pracowników bardzo ważne, bo stawia przed nimi określone wyzwania, pobudza wyobraźnię i inspiruje. Identyfikacja z celami firmy jest istotnym czynnikiem motywującym do pracy. Zdaniem specjalistów od rekrutacji, pomagając zrozumieć rolę konkretnej osoby w szerszym planie, dajemy jej wyraźne poczucie celu. To sprawia, że pracownik czuje się doceniony, co z kolei zwiększa jego produktywność.
ShutterStock
6 Pokolenie Y nie żyje, by pracować, ale pracuje, by żyć. Zachowanie równowagi między życiem zawodowym i osobistym jest jednym z najważniejszych czynników, które pomagają utrzymać młodych w firmie. Pracodawcy powinni więc zadbać o tzw. work-life balance, przykładowo oferując pracownikom elastyczny czas pracy. Skutecznym rozwiązaniem może być umożliwianie pracy zdalnej lub nienormowany czas pracy. „Warto pokazać pracownikom, że wspieramy ich pasje i styl życia, umożliwiając równoważenie czasu pracy i życia prywatnego” – twierdzą eksperci z GoldenLine.
ShutterStock
7 Praca to dla młodych ludzi kolejny krok w zdobywaniu nowych umiejętności i doświadczeń. Millenialsi chcą mieć poczucie, że ich pracodawca dba o ich rozwój. Dobrą motywacją do pracy są więc różnego rodzaju szkolenia i kursy organizowane przez firmę. Takie rozwiązania opłacają się też samym firmom, które mogą wykorzystywać nowe umiejętności zdobyte przez załogę.
ShutterStock
8 Pokolenie Y nie lubi sztywnych reguł i biurokracji. W pracy chcą mieć możliwość wyrażania swojej osobowości. Firma powinna więc w miarę możliwości prowadzić niesformalizowaną komunikację. „ Nic nie odstrasza millenialsów tak jak sztywne zasady, dress code i przestarzała kultura organizacji. Ingerowanie w indywidualny styl czy narzucanie sztywnych, korporacyjnych rozwiązań z pewnością nie motywuje ich do pracy” – mówi Miłosz Ryniecki z GoldenLine.pl.
ShutterStock
9 Jak już wspomnieliśmy, millenialsi to pokolenie niezwykle nowoczesne. Chce mieć nie tylko mieć dostęp do najnowszych technologii, ale także pracować w miejscu , które będzie odpowiadać ich potrzebom i wspierać kreatywność. Biuro dla typowego „igreka” powinno być funkcjonalne, dobrze wyposażone i dogodnie zlokalizowane. Najlepiej, by w biurowcu znajdowały się obiekty rekreacyjne, miejsca do ćwiczeń czy specjalne pomieszczenia, których można się zrelaksować (tzw. chill-out roomy). W zagranicznych firmach takich jak Google, Facebook czy Skype, na porządku dziennym są ścianki wspinaczkowe w biurowcach, stoły do gry w piłkarzyki, pokoje ZEN czy wielkie lodówki z darmowymi napojami i przekąskami dla pracowników. Przy biurach często tworzy się też przedszkola dla dzieci pracowników, a nawet… pralnie i gabinety fryzjerskie. Wszystko po to, by zaoszczędzić czas pracowników i zwiększyć ich satysfakcję z pracy. Na zdjęciu pokój rekreacyjny dla pracowników w biurze Skype'a w Palo Alto.
Bloomberg
10 Pokolenie Y jest przyzwyczajone do wszechobecnej rozrywki, więc dobra atmosfera w pracy jest ogromnie ważna – podkreślają specjaliści z GoldenLine. „Młodzi pracownicy oczekują partnerskich relacji, swobodnej komunikacji, czasu na odpoczynek w ciągu dnia i okazji do integracji ze współpracownikami. Równie ważne jest, aby na wszystkich z tych pól obecny był pracodawca. Socjalizowanie się ze swoimi pracownikami może okazać się najlepszym sposobem na zbudowanie lojalności i przywiązania do firmy”.
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję