"W połowie sierpnia podpisaliśmy umowę kredytową z konsorcjum, co daje możliwość spłaty dotychczasowego kredytu długoterminowego na 78 mln zł. Dałoby nam to możliwość obniżenia kosztów obsługi zadłużenia m.in. oprocentowania i poziomu zabezpieczeń, a także spadek kosztów finansowych o ok. 0,8 mln zł z łącznie 7 mln zł rocznie. Rozmawiamy jednak jeszcze z Pekao, w którym mamy dotychczasowe zobowiązanie, o zmianie jego warunków. Wyraźnych efektów optymalizacji spodziewamy się w przyszłym roku" - powiedział Gronostaj dziennikarzom.

Długoterminowe zobowiązania Libetu na koniec czerwca 2014 r. wynosiły niemal 79,5 mln zł.

Ponadto Libet podpisał z BZ WBK umowy kredytowe na 20 mln zł, dające możliwość refinansowania dotychczasowego kredytu obrotowego. Jednocześnie spółka otworzyła w BZWBK linię kredytową o wartości 20 mln zł na finansowanie potencjalnego przejęcia.

"Podkreślam jeszcze raz, że nie zwiększamy zadłużenia. Ewentualne przejęcie będzie finansować się samo. Dążymy do obniżenia zadłużenia w horyzoncie długoterminowym do poziomu 40-50 mln zł z 79,4 mln zł. Dług netto na poziomie 1,0-1,2x EBITDA będzie komfortowy" - dodał dyrektor finansowy Libetu.

Reklama

Prezes Libetu Thomas Lehmann ocenił, że I półrocze było rekordowe na sprzedaży i EBITDA, a spółka jest zadowolona z konsekwencji realizowanej strategii.

"Celem jest poprawa co miesiąc r/r. Patrzymy optymistycznie na II półrocze. Widać poprawę w budownictwie jednorodzinnym, inwestycje samorządowe. Ponadto tradycyjnie większość obrotu generujemy w II półroczu" - wskazał prezes Libetu.

Te czynniki sprzyjają zwiększaniu całkowitych przychodów, ale zarząd podtrzymuje plan zwiększenia udziału marżowego segmentu premium w przychodach do 50% na koniec 2015 z ok. 40% obecnie.

>>> Czytaj też: Glaspin złożył do UOKiK wniosek o zgodę na przejęcie kontroli nad Libetem

"W segmencie premium cały czas stawiamy na rozwój, nowe produkty i wręcz budowanie całych systemów produktów. Wprowadziliśmy do oferty m.in. wysokomarżowe płyty tarasowe, które produkowane są dla nas w Niemczech. Kolejne wysokomarżowe produkty będą wprowadzane do oferty" - dodał Lehmann.

W ocenie zarządu, kluczowe jest generowanie marży na odpowiednim poziomie. Tymczasem ekspansja zagraniczna to obecnie przede wszystkim Słowacja, gdzie spółka realizuje dostawy w ramach projektu centrum handlowego Bory Mall w Bratysławie. Jednocześnie zaczyna budować kanały sprzedażowe w Czechach.

Według słów przedstawicieli zarządu, kwestia akwizycji pozostaje na tym samym etapie, co przed wakacjami. Jednocześnie podtrzymano plan przejęć zakładów produkcyjnych kostki lub kopalni żwiru. Według wcześniejszych informacji na wartość potencjalnych akwizycji może sięgnąć nawet 100 mln zł w ciągu pięciu lat.

Libet S.A. to wiodący na polskim rynku producent kostki brukowej i innych betonowych materiałów nawierzchniowych. Jest notowana na warszawskiej giełdzie od 2011 r. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 220 mln zł w 2013 r.