Inwestycja gigant zakończona na trasie Czyżew-Białystok, stanowi część międzynarodowego połączenia kolejowego Rail Baltica. W sumie przebudowano siedemdziesiąt jeden kilometrów linii.

Pociąg do Białegostoku szybszy niż samochód

Teraz trasę między Warszawą a Białymstokiem od połowy grudnia można przemierzyć w godzinę i dwadzieścia minut. Stało się to możliwe po zmodernizowaniu nawierzchni torowej, nowej sieci trakcyjnej i nowoczesnym rozjazdom. Geometria szlaku pozwala pociągom na osiąganie szybszej niż dotychczas prędkości.

Mosty, tunele i wiadukty

Inwestycja wiązała się też ze znaczącym unowocześnieniem stacji Białystok oraz przebudową stacji Czyżew, Szepietowo, Racibory oraz Łapy. Powstała nowa stacja w Baciutach oraz przystanek Białystok Zielone Wzgórza. Na zmodernizowanej linii zbudowano trzydzieści dziewięć obiektów inżynieryjnych. To w sumie czternaście skrzyżowań dwupoziomowych - wiaduktów, tuneli, które pozwoliły na likwidację na trasie wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych na trasie. Szczególnie imponujące wrażenie robi blisko dwustumetrowy most nad rzeką Narew w Uhowie.

Najdroższa taka inwestycja w Polsce

Modernizacja linii E75 między Czyżewem a Białymstokiem była gigantycznym przedsięwzięciem. Tę najdroższą dotychczas inwestycję infrastrukturalną w historii Polski o wartości blisko 5 mld złotych, zrealizowało konsorcjum złożone z trzech firm: Polskiego Przedsiębiorstwa Usług Technicznych Intercor oraz spółek z grupy Power China, Stecol Corporation oraz Sinohydro Corporation Limited. Głównym inwestorem była spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.