Będzie mieć dziewięć kilometrów długości. Powstająca w ramach budowy drogi ekspresowej S1 obwodnica Oświęcimia ominie miasto od południa i połączy je z powstającą drogą ekspresową S1, z odcinkiem Mysłowice —Bielsko-Biała — poprowadzi do węzła Oświęcim, znajdującego się w miejscowości Bojszowy Jedlina.

ikona lupy />
budowa obwodnicy Oświęcimia (4) / Materiały prasowe / GDKiA

Szybciej na północ i południe

Obwodnica uwolni miasto od ruchu tranzytowego, kierowcom ułatwi podróżowanie na południe, w kierunku Beskidów, oraz na północ, w kierunku autostrady A4 – opisuje inwestycję realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad auto-swiat.pl.

Nowa droga to dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdą stronę o szerokości trzech i pół metra. Na nową obwodnicę będzie można wjechać w sześciu miejscach. Z S1 poprzez stanowiący jej początek węzeł Oświęcim, oraz poprzez ronda turbinowe z ulic: Wolskiej w Jedlinie, Wojewódzkiej w Pławach, Legionów (DW933), Jagiełły (DW948) i Zatorskiej (obecna DK44) gdzie jest koniec obwodnicy.

ikona lupy />
budowa obwodnicy Oświęcimia (1) / Materiały prasowe / GDKiA

Pierwsza część obwodnicy Oświęcimia jest już gotowa

Na razie kierowcy mogą korzystać z pierwszej części objazdu Oświęcimia, oddanej do użytku na początku grudnia ubiegłego roku. To nieco ponad dwa kilometry drogi między rondem na ulicy Zatorskiej a rondem na ulicy Jagiełły, stanowiącej wschodnią część trasy, która docelowo połączy miasto z nowym węzłem Oświęcim na drodze ekspresowej S1.

Jeszcze na początku 2024 roku została zakończona budowa konstrukcji mostu na Wiśle, a w październiku tego roku zabetonowano ostatnie elementy północnej jezdni mostu na Sole –pisze branżowy serwis.

Kolejnym ważnym etapem budowy obwodnicy Oświęcimia jest odcinek od trasy S1 przez most na Wiśle do ronda przy ulicy Wojewódzkiej w Pławach. Wedle szacunków firmy Budimex, która obwodnicę buduje, pozwolenie na użytkowanie tego odcinka będzie wydane pod koniec czerwca tego roku.

ikona lupy />
budowa obwodnicy Oświęcimia (7) / Materiały prasowe / GDKiA

Przeciskanie pięciu tysięcy ton pod torami

Choć budowa obwodnicy jest już na finiszu, to wykonawcę czeka jeszcze największe, związane z inwestycją przedsięwzięcie. Chodzi o budowę tunelu pod funkcjonującą cały czas linią kolejową Oświęcim — Czechowice-Dziedzice.

ikona lupy />
Budowa tunelu na obwodnicy Oświęcimia / Materiały prasowe / GDKiA

Ze względu na uwarunkowania techniczne i formalne Budimex wybrał metodę, polegającą na przeciśnięciu trzynawowej konstrukcji tunelu pod torami. Co ważne, ruch kolejowy nie będzie wstrzymany. Jak wyjaśnia auto-swiat.pl. przeciśnięcie konstrukcji, która waży 5 ton, wymaga jednak przygotowania zabezpieczenia wykonanego z rur. Tunel prefabrykowany jest na bieżąco, obok powstającego tunelu.