Wyciągnąć można z tego następujące pytanie: Szkoły podstawowe: Integracja w jeden przedmiot biologii, geografii, chemii i być może fizyki. Już w roku szkolnym 2026 r.? I takie pytanie postawili dziennikarze "Rzeczpospolitej"

Zmiany w szkołach podstawowych - biologia, geografia, chemia, fizyka. Już w roku szkolnym 2026 r.?

Jest wysoce prawdopodobne, że w roku szkolnym 2026 r./2027 r. uczniowie szkół podstawowych będą uczyli się przyrody - jeden przedmiot obejmie biologię, geografię, chemię i być może fizykę. Dotyczy to klas IV-VI (dziś tak jest tylko w klasie VI).

Wnioski:

1) Biologia, chemia i geografia nie będą uczone w niższych klasach szkół podstawowych - zamiast ww. nowy przedmiot: PRZYRODA. Dziś lekcje z tego przedmiotu odbywają się w IV klasie szkoły podstawowej. Ma tak być także w V i VI klasie.

2) Zmiany wynikają z reformy edukacji, która wejdzie w roku szkolnym 2026 r./2027 r. te przedmioty mają być zastąpione przez jeden przedmiot: przyrodę. Dziś lekcje z tego przedmiotu odbywają się tylko w klasie czwartej szkoły podstawowej" - informuje gazeta. Przypomina, że o planowanych zmianach wspomniała wcześniej wiceministra edukacji narodowej Katarzyna Lubnauer w programie "Rzecz o polityce". Podawała przykład kwaśnego deszczu jako zjawiska poruszającego jednocześnie kwestie z zakresu chemii, biologii i geografii.

Katarzyna Lubnauer o segmentowaniu wiedzy w szkole podstawowej

Min. Katarzyna Lubnauer:

Wiedza przekazywana w szkole powinna być segmentowa i obejmować cały obszar, a nie tylko jego wybraną część. "Jak będzie wyglądać ta zmiana? +Możliwe, że wydłużymy okres nauczania tego przedmiotu na kolejne lata. O szczegółach będziemy mówić wkrótce, przedstawiając ramowe plany nauczania"

MEN: Zmiany dla biologii, chemii, geografii i fizyki w szkołach. Analiza podstawy programowej [rok szkolny 2026/2027]

dr Karol Dudek-Różycki:

1) "W szkole podstawowej na lekcjach przyrody nie są potrzebne książki i zeszyty, tylko doświadczenia". Przyroda jako zintegrowany przedmiot powinna być przynajmniej do szóstej klasy. – "Choć nie mielibyśmy nic przeciwko temu, by przyroda była przez cały okres szkoły podstawowej. Oddzielne przedmioty, jak biologia, chemia, fizyka i geografia, mogłyby się pojawić dopiero w szkole ponadpodstawowej a jeśli wcześniej, to od siódmej klasy"

2) "Wolą pokazać uczniom na lekcji film".

Źródło informacji: Rzeczpospolita

Podstawa programowa dla przyrody w klasie IV szkoły podstawowej (stan na dziś)

Nadrzędnym celem przedmiotu przyroda w klasie IV jest przybliżenie uczniowi najbliższego otoczenia, stworzenie możliwości poznania składników krajobrazu i zależności zachodzących w przyrodzie. Obszarem działania powinna być przede wszystkim okolica szkoły i miejsca zamieszkania. Osiągnięcie tego celu odbywa się przez obserwację, badanie, doświadczanie i komunikowanie się z innymi.

Działania prowadzone przez ucznia powinny być przez niego dokumentowane w postaci opisu, fotografii lub rysunku. Podczas zajęć w ramach przedmiotu przyroda, zarówno terenowych, jak i w sali lekcyjnej, uczeń pod kierunkiem nauczyciela doskonali umiejętność właściwego reagowania w wypadku kontaktu z organizmami zagrażającymi życiu i zdrowiu. Ważne zagadnienia dotyczące budowy i higieny ciała oraz właściwej dbałości o własny organizm kształtują u ucznia poprawne zachowania w życiu codziennym.