Firma Preply dokonała analizy transkrypcji wystąpień publicznych różnych dyrektorów generalnych, a każde przemówienie zostało ocenione na 100 możliwych punktów. Wszystkie te wypowiedzi pochodziły z YouTube i trwały od jednej godziny do trzech.

Jak stworzono rankingi?

„Aby stworzyć rankingi inteligencji, oceniliśmy wypowiedzi w oparciu o pięć kluczowych cech. Najpierw przyjrzeliśmy się zakresowi słownictwa, mierząc stopień różnorodności używanych słów. Następnie sprawdziliśmy poziom wyrafinowania słownictwa, skupiając się na złożoności wybranych słów. Dodatkowo wzięliśmy pod uwagę czytelność tekstu, badając złożoność struktur zdań i głębię przedstawionych pomysłów. Kolejnym istotnym elementem było krytyczne myślenie – ocenialiśmy jakość formułowania argumentów, ich dekonstrukcji i wnikliwość analizy. Na koniec uwzględniliśmy znaczenie kontekstowe, sprawdzając umiejętność łączenia swojej wypowiedzi z szerszymi kontekstami, a nawet integrowania spostrzeżeń z innych dziedzin” – czytamy w omówieniu badania.

Reklama

W tak złożony sposób analitycy chcieli możliwie kompleksowo ocenić zdolności komunikacyjne i analityczne każdego z szefów firm. Wyniki są intrygujące.

DeepMind z imponującym CEO

Na czele listy najinteligentniejszych CEO stanął Demis Hassabis z DeepMind, z imponującym wynikiem 87,33 punktów. Wśród innych wyróżnionych znaleźli się Stephen Schwarzman, Warren E. Buffett, David M. Solomon oraz Jeff Bezos.

Jak zauważa Sylvia Johnson z Preply.com, język używany przez przełożonych znacząco wpływa na zaangażowanie i motywację całego zespołu. „Klarowna i precyzyjna komunikacja może pomóc pracownikom zrozumieć, czego się od nich oczekuje, zmniejszając dezorientację i potencjalny niepokój, co może wpłynąć na motywację. Okazywanie empatii i zrozumienia innym pomaga w budowaniu zaufania w zespole. Używanie zwrotów takich jak: Rozumiem, dlaczego tak uważasz lub znajdowanie wspólnej płaszczyzny porozumienia podczas dyskusji pozwala nawiązywać lepsze relacje” – powiedziała Johnson.

A co z inteligencją emocjonalną?

Interesujące są też wnioski dotyczące inteligencji emocjonalnej, gdzie analiza koncentrowała się na częstotliwości używania komunikatów „ja”. Wyróżnieni zostali Tricia Griffith, David M. Solomon i Dan Clancy. Przykłady użycia komunikatów „ja” pokazują, jak język może promować efektywną komunikację i współpracę.

Badanie podkreśliło również znaczenie komunikacji zorientowanej na zespół. Tutaj kluczowe było używanie słowa „my”, co wskazuje na kolektywne, integracyjne podejście do przywództwa. W tym zakresie wyróżnili się m.in. Karen S. Lynch z CVS Health i Scott Kirby z United Airlines.

Zorientowani na klienta i optymistyczni

W kontekście zorientowania na klienta, badanie skupiło się na częstotliwości używania słów „klient” i „klienci”. Tutaj na czele znaleźli się Rodney McMullen z Krogera i Marvin Ellison z Lowe’s.

Wreszcie, badanie podkreśliło również znaczenie optymizmu w komunikacji, oceniając częstotliwość używania pozytywnych słów. Wśród najbardziej optymistycznych CEO znaleźli się Oliver Zipse z Grupy BMW i David Zaslav z Warner Brothers. Ciekawe, że pierwszy z wymienionych w ogólnym rankingu inteligencji znalazł się na szarym końcu listy.

Z perspektywy trendów w różnych branżach, sektory handlu detalicznego i e-commerce okazują się bastionem optymistycznego podejścia. Do marek wiodących w dziedzinie optymizmu należą: The Honest Company, Target, Lowe’s, Ulta Beauty, Amazon, Kroger i Home Depot.

Całość badań pokazuje, jak ważna jest zróżnicowana komunikacja w przywództwie oraz jak język może wpływać na percepcję inteligencji i efektywności liderów.