Ankieta wśród użytkowników LinkedIn wykazała, że interakcja z popularnym serwisem była związana z doświadczeniami syndromu oszusta - uczuciem nieadekwatności na przekór wielu dowodom świadczącym o odniesieniu sukcesu. Badanie zostało opublikowane w "Psychology and Marketing".

Ludzie odczuwali brak profesjonalnej pewności siebie zarówno podczas przeglądania postów innych osób, jak i publikowania informacji o własnych osiągnięciach. Syndrom oszusta - i towarzyszący mu strach przed "wykryciem" - może wiązać się z odczuwaniem niepokoju i myślami depresyjnymi, zauważają badacze.

Badanie, uważane za pierwsze, które kiedykolwiek potwierdziło istnienie związku między mediami społecznościowymi a syndromem oszusta, wykazało dość ciekawą reakcję. Okazuje się, że pojawiające się samozwątpienie skłoniło wielu użytkowników do bezpośredniego rozwiązania problemu poprzez opłacanie kursów umiejętności kompetencyjnych.

Reklama

Przeglądanie postów

Naukowcy ze Szkoły Biznesu Uniwersytetu w Edynburgu ocenili skutki korzystania z LinkedIn wśród 506 osób. Wszyscy respondenci byli wykształceni co najmniej na poziomie licencjackim, a ich średni wiek wyniósł 36 lat.

Naukowcy przetestowali skutki korzystania z LinkedIn na dwa sposoby - poprzez oceny skutków przeglądania postów innych i poprzez ocenę skali odczuć po opublikowaniu postów własnych. W eksperymencie online naukowcy stwierdzili, że czytanie postów innych osób miało małe, ale nadal znaczące powiązanie z doświadczaniem syndromu oszusta, w porównaniu z grupą kontrolną, która postów innych osób nie czytała.

Wywoływanie duchów?

Z kolei publikowanie na LinkedIn miało znaczący związek z syndromem oszusta, i to nawet po uwzględnieniu innych możliwych wpływów, stwierdzili szkoccy naukowcy.

Profesjonalne portale sieci społecznościowych takie jak LinkedIn i Xing zdobyły szeroką popularność. LinkedIn ma ponad 930 milionów użytkowników na całym świecie. I paradoksalnie - chociaż strony te oferują możliwości rozwoju kariery, zdobycia profesjonalnych kontaktów, jak i wiedzy, czy wreszcie dostęp do zasobów branżowych, wyniki badania dowodzą istnienia niepożądanych skutków ubocznych.

Programy rozwoju pracowników skorzystają?

Potwierdzenie, że syndrom oszusta jest powszechny wśród profesjonalistów, może pomóc we wsparciu programów rozwoju pracowników. Wiedza pracowników o tym, że inni mają podobne doświadczenia, może zmniejszyć negatywne emocje.

"Sam przegląd aktualności lub nawet publikowanie osiągnięcia na LinkedIn może wywołać refleksję nad własną tożsamością zawodową, która może wzbudzić zespół oszusta i strach, że zostaniemy wykryci. Nasze wyniki pokazują, że negatywne skutki złego samopoczucia wynikające z mediów społecznościowych nie wynikają tylko z porównywania się z innymi, ale także z przekonania, że inni myślą o nas lepiej, niż my sami o sobie," powiedział dr Ben Marder, jeden z autorów badania.