Zaczęło się w czerwcu br. od zawarcia strategicznego porozumienia między Biurem Informacji Kredytowej (BIK) i Microsoft, który dostarczy model chmury Microsoft Azure do realizacji programu. We wrześniu dołączyła Szkoła Główna Handlowa, a w październiku grono partnerów strategicznych wzmocniła Fundacja FinTech Poland. Wszystkie instytucje udzieliły merytorycznego wsparcia przy realizacji programu. Pomogą też w działaniach związanych z naborem i procesem testowania rozwiązań przez uczestników piaskownicy.
– Wspólnie mamy szansę otworzyć branżę na zupełnie nowe modele biznesowe. Rozwiązanie BIK Open API ma tutaj duży potencjał i myślę, że dzięki temu BIK stanie się jednym z najbardziej innowacyjnych podmiotów na rynku integracji danych, dostarczającym środowiska dla fintechów i start-upów. Microsoft z kolei udostępni bezpieczne środowisko chmury Azure, które umożliwi realizację tego projektu – mówi Paweł Jakubik, dyrektor ds. transformacji cyfrowej w chmurze i członek zarządu Microsoft w Polsce.
Otwarci na współpracę
Pierwsze rozwiązanie, jakie pojawi się w ramach programu, to nowatorska, pilotażowa platforma BIK Open API, która integruje dane i umożliwia dostęp do wybranych usług biznesowych, w tym do wybranych danych statystycznych, w oparciu o lokalizację. Jej innowacyjność polega na zgromadzeniu w jednym miejscu danych pozyskanych z różnych zasobów, także publicznych. Oprócz danych statystycznych BIK znajdą się tam dane z baz zewnętrznych, m.in. KRS, REGON, CEiDG. Ale także od podmiotów działających w branżach nieruchomości, finansów, ubezpieczeń, badań konsumenckich, digital marketingu oraz data science. Tym samym platforma ułatwi również dostęp do informacji o cechach wybranych lokalizacji, np. o typie zabudowy, średnich cenach nieruchomości czy najmu, o specyfice i preferencjach zakupowych mieszkańców, a także o statystykach dotyczących przestępczości i wypadków drogowych itd.
Reklama
Dzięki temu podmiot korzystający z platformy będzie mógł lepiej zweryfikować rzeczywiste potrzeby rynku i przewidzieć reakcje na projektowane przez siebie rozwiązania. Dane historyczne na temat preferencji zakupowych, zachowań konsumenckich czy deklaracji związanych z ich przyszłymi decyzjami zakupowymi pozwolą bowiem z dużą dokładnością tworzyć scenariusze aktywności sprzedażowej, prognozować skuteczność akcji marketingowych kierowanych do klientów na różnych etapach „customer journey” dla określonych lokalizacji i grup klientów.
Użytkownik platformy będzie mógł skorzystać z pomocy ekspertów BIK, którzy wesprą podmioty uczestniczące w pilotażu w interpretacji wyników oraz pomogą w ocenie potencjału biznesowego wykreowanych rozwiązań, co pozwoli na uzyskanie profesjonalnej oceny potencjału biznesowego pomysłu przed wprowadzeniem go na rynek.
Zwinność z korzyścią dla klientów
Wszystko to odbędzie się w bezpiecznym środowisku, bez konieczności inwestycji we własną infrastrukturę techniczną. Do tego w ramach pilotażu bezpłatnie, co oznacza efektywne obniżenie kosztów wejścia na rynek nowych podmiotów i oferowanych przez nie rozwiązań. Co więcej, uczestnictwo w programie to perspektywa zainteresowania wypracowanym rozwiązaniem instytucji, z którymi współpracuje BIK, co może okazać się szybką ścieżką monetyzacji najbardziej obiecujących projektów i zgłaszanych pomysłów.
BIK uspokaja, że w Open API nie będzie raportów o scoringu konkretnych klientów zaciągających kredyty. Będą tam natomiast zanonimizowane statystyki kredytowe, np. średnia ocena punktowa w otoczeniu wybranej lokalizacji.
– Nasz program kierujemy do wszystkich zainteresowanych podmiotów, które chciałyby za pomocą jednego punktu dostępowego API uzyskać dostęp do danych z różnych źródeł zewnętrznych, w tym do wybranych danych statystycznych BIK, w oparciu o lokalizację. Zainteresowanie ze strony potencjalnych parterów jest ogromne. Uznaliśmy, że nie wszystkich uda się dołączyć od razu. Nie chcieliśmy bowiem opóźniać startu projektu – mówi dr Mariusz Cholewa, prezes zarządu Biura Informacji Kredytowej.
Paweł Jakubik podkreśla, że wdrożenie rozwiązania w modelu chmury Microsoft Azure oraz wykorzystanie API Management pozwoli na swobodne zarządzanie usługami biznesowymi, ale też na analizę potencjału zgromadzonych danych statystycznych. To z kolei – jak podkreśla – daje szansę tworzenia nowych, innowacyjnych modeli usług BIK kierowanych do partnerów biznesowych z zupełnie nowych segmentów rynku – start-upów czy fintechów tworzących zwinne i nowoczesne usługi dla użytkowników.
Dr hab. Roman Sobiecki, prorektor ds. rozwoju w SGH podkreśla, że BIK oferuje infrastrukturę techniczną, dysponuje ogromną liczbą danych, które są przydatne przy testowaniu scenariuszy biznesowych. – Nasza uczelnia kształci studentów, a raczej kształtuje przyszłych liderów biznesu. Chcemy dać im narzędzie do przetestowania pomysłów, zanim wystartują, by nie ryzykowali nadmiernie. Uważamy platformę za dobry punkt wyjścia dla start-upów, które rodzą się na uczelni – tłumaczy.
Roman Sobiecki uważa też, że nowy program należy zaliczyć do innowacji społecznych, przez co wpisuje się on w postęp cywilizacyjny. Dane z bazy Open API będą bowiem, jak podkreśla, otwarte dla wszystkich, i to bez opłat. To idealny przykład demokratyzacji. – Istotne jest jednak, by umieć korzystać z tych danych – mówi dr hab. Roman Sobiecki.
PAO
Materiał powstał przy współpracy z Microsoft