Eksport szybuje

Producenci samochodów w Chinach wysłali za granicę elektryczne samochody osobowe o wartości 1,2 miliarda dolarów, to o 122 proc. więcej niż rok wcześniej i prawie trzykrotnie więcej niż w kwietniu, kiedy fabryki samochodów w Changchun i Szanghaju były zamknięte lub pracowały na spowolnionych obrotach przez lockdowny związane z polityką "zero Covid".

Wyeksportowano samochody osobowe o wartości 2,8 miliarda dolarów, co stanowi czwartą najwyższą miesięczną sumę w ciągu ostatnich kilku lat.

Reklama
ikona lupy />
Chiński eksport samochodów / Bloomberg

Europa głównym odbiorcą

Ponieważ sprzedaż krajowa spadała przez 11 z ostatnich 12 miesięcy, koncerny motoryzacyjne w Chinach zwiększyły sprzedaż za granicą, a eksport tylko w pierwszych pięciu miesiącach tego roku przebił cały rok 2020. Największym odbiorcą chińskich aut jest Europa, która odebrała prawie połowę samochodów z Państwa Środka w maju i około trzech czwartych eksportu samochodów elektrycznych. Pozostała część eksportu w większości trafia do innych państw Azji.

Tesla rzuca wyzwanie

Według Stephena Dyera, dyrektora zarządzającego firmy konsultingowej AlixPartners z siedzibą w Szanghaju, obecna nadwyżka mocy produkcyjnych w Chinach i niska sprzedaż krajowa oznaczają, że Chiny nadal będą znaczącym eksporterem w perspektywie średnioterminowej. Chiny odpowiadały za prawie 60 proc. światowego eksportu pojazdów elektrycznych w 2021 r., a trend ten utrzymuje się w 2022 r., chociaż nowa fabryka Tesli w Europie może zmniejszyć udział Państwa Środka w światowym eksporcie samochodów elektrycznych, powiedział.

Tesla w zeszłym miesiącu wysłała za granicę ponad 22 tys. samochodów, po wyeksportowaniu tylko 60 w marcu i żadnego w kwietniu, kiedy wstrzymała montaż z powodu lockdownu w Szanghaju.

ikona lupy />
Chiny stają się potęgą eksportu samochodów / Bloomberg

„Wznowienie produkcji w Szanghaju w znacznym stopniu przyczyniło się do wzmocnienia eksportu samochodów” – powiedział Cui Dongshu, sekretarz generalny Chińskiego Stowarzyszenia Samochodów Osobowych na briefingu na początku tego miesiąca. Eksport pojazdów elektrycznych stanowił 21 proc. wszystkich dostaw, dzięki ożywieniu głównych producentów samochodów, w tym Tesli i SAIC Corp., które mają siedziby w Szanghaju.