Według Statista Mobility Market Insights w 2020 r. „zwykłe” samochody stanowiły zaledwie 14,4 proc. nowo zarejestrowanych aut na całym świecie.
W ostatnich latach przejście na samochody gotowe do jazdy autonomicznej nabrało tempa. W 2015 r. samochody bez systemów wspomagania nadal stanowiły większość nowych samochodów na rynku. Osiem lat temu auta bez żadnych systemów wspomagających kierowcę stanowiły 51,4 proc. wszystkich nowo zarejestrowanych pojazdów. W 2020 było to już tylko 14,4 proc., a w 2025 r. udział samochodów z zerowym poziomem automatyzacji ma stanowić zaledwie 1,6 proc. wszystkich nowo rejestrowanych samochodów.
6 poziomów automatyzacji
Istnieje sześć różnych poziomów automatyzacji dla samochodów osobowych opracowanych przez Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacyjnych (SAE). Zdolność do jazdy autonomicznej opisana jest w standardowej skali na poziomach od 0 do 5, z których cztery są uwzględnione na wykresie ststista.com.
Na poziomach 1 i 2 funkcje jazdy autonomicznej wspomagają kierowcę (tzw. tryb wspomagany). Przepisy dotyczące zautomatyzowanej jazdy poziomu 3 wchodzą obecnie do regularnej produkcji, podczas gdy poziom 4 jest oczekiwany do 2025 r.
Podstawowe założenia klasyfikacji SAE
Poziom 0: brak automatyzacji
Na tym poziomie za kontrolę nad samochodem całkowicie odpowiada kierowca. Pojazd poziomu 0 może posiadać funkcje bezpieczeństwa, takie jak kamery cofania, ostrzeżenia o martwym polu i ostrzeżenia o kolizji oraz automatyczne hamowanie awaryjne, nie jest klasyfikowane jako autonomiczne, ponieważ czas jego działania jest krótkotrwały.
Poziom 1: Wspomaganie kierowcy
W określonych sytuacjach zautomatyzowane systemy częściowo przejmują kontrolę nad pojazdem (np. użycie tempomatu na autostradzie).
Poziom 2: Częściowa automatyzacja
Pojazd może wykonywać bardziej złożone funkcje, które łączą kierowanie z przyspieszaniem i hamowaniem dzięki większej świadomości otoczenia. Jednak kierowca nadal musi monitorować pojazd i być gotowy do wkroczenia w razie potrzeby.
Poziom 3: Automatyzacja warunkowa
W określonych sytuacjach kierowca może zrezygnować z prowadzenia pojazdu. Warunki użycia systemów wspomagania kierowcy na tym poziomie mogą być ograniczone do określonych prędkości pojazdów, rodzajów dróg i warunków pogodowych.
Poziom 4: Wysoka automatyzacja
Autonomiczny system może w pełni monitorować otoczenie i obsługę wszystkich funkcji jazdy na rutynowych trasach i w warunkach określonych.
Poziom 5: Pełna automatyzacja
Pojazd w pełni przystosowany do jazdy autonomicznej. Jest zdolny do poruszania się po drogach bez kierowcy.