Solo - elektryczny trójkołowiec za 15,5 tys. dol. Oto kanadyjska odpowiedź na Teslę [ZDJĘCIA]
Trójkołowiec Solo z Kanady to jeden z najdziwniejszych pojazdów na rynku. Jest całkowicie elektryczny, tak jak Tesla i kosztuje tyle, co Ford Fiesta. Jerry Kroll, dyrektor generalny Electra Meccanica uważa, że Solo będzie dla transportu tym, czym smartfony były dla rynku komputerów.
.
1
Solo, to jednomiejscowy, trójkołowy pojazd firmy Electra Meccanica Vehicles Corp., który kosztuje 15 500 USD. Do grudnia 5 tys. takich pojazdów będzie jeździć po ulicach Los Angeles. Kolejne 70 tys. zostanie dostarczonych na Zachodnie Wybrzeże w ciągu najbliższych dwóch lat. Choć szacowana wartość rynkowa firmy Electra Meccanica to tylko 140 milionów dolarów, wartość jej zamówień to 2,4 miliarda dolarów.
Auta montowane są w maleńkim zakładzie produkcyjnym na obrzeżach Vancouver. Ale może się to zmienić, bo General Motors przygotowuje się do zamknięcia fabryki w pobliżu Toronto, która od ponad stu lat produkuje samochody w Kanadzie.
Bloomberg / Ben Nelms
2
Ten szczególny trójkołowiec może stać się ostatnim ratunkiem dla skazanego na zagładę zakładu General Motors w Oshawa w prowincji Ontario. Zamknięcie fabryki GM przewidziane jest jeszcze w tym roku. Pracę straci 3000 osób.
"Rozmawialiśmy na ten temat" - powiedział Jerry Kroll, dyrektor generalny Electra Meccanica, dodając, że nie podjęto jeszcze żadnych decyzji. "Nic nie uczyniłoby mnie szczęśliwszym, niż przejęcie wszystkich tych osób do produkcji zaprojektowanego w Kanadzie pojazdu".
Na zdjęciu: Jerry Kroll, założyciel i dyrektor generalny firmy Electra Meccanica Vehicles Corp., w pojeździe elektrycznym Solo.
Bloomberg / Darryl Dyck
3 Producenci samochodów, od Tesli po Nissana i Volkswagena, ścigają się, by stworzyć samochód przyszłości. Do tej pory produkowali czyste i ciche, ale droższe wersje już istniejących modeli. Według Bloomberg New Energy Finance, opłacalność tych działań stoi jednak pod znakiem zapytania. Wielu producentów prawdopodobnie traci na każdym sprzedany samochodzie. Mimo to nadal sprzedają je w pogoni za przyszłym udziałem w rynku.
Bloomberg / Ben Nelms
4
Solo w ciągu ośmiu sekund przyspiesza od zera do 60 mil (97 kilometrów) na godzinę. Co ciekawe, to wynik zbliżony do Porsche Cayenne. Po trzygodzinnym ładowaniu ma zasięg 100 mil (160 km) i osiąga maksymalną prędkość ponad 82 mil na godzinę (132 km/h). Wbrew pozorom jest całkiem pojemny. W przednich i tylnych schowkach może pomieścić zawartość w pełni załadowanego koszyka z supermarketu.
Według Krolla, Solo robi dla transportu to, co smartfony zrobiły dla komputerów - jest czymś mniejszym, lepszym i bardziej użytecznym. "Wcześniej ludzie uważali, że potrzebują większego ekranu" - mówi Kroll. "Ale dziś każdy wie, że sprzedaż iPhone'ów jest dużo większa i zarabia się na niech o wiele więcej niż na komputerach iMac."
Bloomberg / Ben Nelms
5 Te wzniosłe ambicje nie całkiem pasują jednak do ceny akcji spółki. W pierwszych tygodniach handlu na rynku OTCQB Venture w 2017 r. wartość Electra Meccanica gwałtownie rosła. W sierpniu zeszłego roku, przed przeprowadzką na Nasdaq, papiery firmy osiągnęły rekordową cenę 16 USD za akcję. Obecnie ich kurs jest dużo niższy i wynosi już tylko około 4,33 USD.
Bloomberg / Ben Nelms
6 Electra Meccanica kieruje swój pojazd do trzech typów klientów - osób dojeżdżających do pracy, wypożyczalni samochodów i firm usługowych oferujących dostawę na „ostatniej mili”, takich jak Amazon, kurierzy czy pizzerie. Wszystkich ich łączy jedna wspólna cecha - jedna osoba korzystająca z samochodu.
Bloomberg / Ben Nelms
7 Prawie 90 procent Amerykanów, którzy codziennie dojeżdżają do pracy, podróżuje w swoim aucie samotnie. Oznacza to potencjalnie 115-milionowy rynek. Z kolei firmy DHL Worldwide Express i 7-Eleven testują Solo pod kątem dostaw. Hilton Worldwide Holdings Inc. zaprasza gości do wypróbowania aut w DoubleTree w Victoria w Kolumbii Brytyjskiej. Firmy zajmujące się wypożyczaniem aut są oczywistym kandydatem - mogą podwoić liczbę pojazdów dostępnych dla użytkowników. Na 10 miejscach parkingowych można zaparkować aż 25 pojazdów Solo.
Bloomberg / Ben Nelms
8 "Wygląda na to, że jest to pojazd, który będzie potrzebny jako dodatek do normalnego samochodu" - uważa Kevin Tynan, starszy analityk ds. rynku motoryzacyjnego w Bloomberg Intelligence.
Bloomberg / Ben Nelms
9 Na zdjęciu Solo - pojazd elektryczny produkowany przez firmę Electra Meccanica Vehicles Corp. w Vancouver
Bloomberg / Ben Nelms
Powiązane
Reklama
Reklama