Kim są i gdzie mieszkają?

Niemal 52% respondentów naszej ankiety stanowią kobiety, w większości żyjące w dużych miastach powyżej 500 tyś mieszkańców (57,9%). Jest to naturalny trend. W największych miastach Polski mieści się biznes, tutaj najłatwiej o dobrze płatną pracę i możliwości rozwoju. Wynik ten nie powinien dziwić. Pewnym zaskoczeniem jest natomiast fakt, że wśród mieszkających na wsi oraz w mniejszych miastach do 50 tyś po serwisach w poszukiwaniu nieruchomości buszuje prawie 17% ankietowanych kobiet. To o kilka procent więcej niż w miastach pomiędzy 200 a 500 tyś mieszkańców (12,1 %).

Ciekawym jest też, że o ile w pozostałych kategoriach procent użytkowników serwisów nieruchomości pomiędzy kobietami a mężczyznami jest dość wyrównany, właśnie w małych miejscowościach i na wsi przeważa płeć piękna. „Wyniki analiz dotyczących perspektyw rozwoju budownictwa mieszkaniowego w średnich miastach pokazują, że perspektywy te są dość ograniczone. Wpływ na to ma wiele czynników, między innymi stosunkowo niewielka dynamika wzrostu liczby ludności i przychodów, ograniczone perspektywy rozwoju. Patrząc na te dane można przypuszczać, że to zwiększone zainteresowanie wynika z poszukiwań lokum w dużym mieście” – wyjaśnia Agnieszka Grotkowska, Dyrektor Sprzedaży serwisu Domiporta.pl –

„W tym kierunku przebiega migracja związana przede wszystkim z rynkiem pracy. Ale to dotyczy głównie rynku mieszkań. Ważnym czynnikiem wpływającym na zwiększone zainteresowanie nieruchomościami kobiet z mniejszych miast jest fakt znacznej obniżki cen gruntów w małych miejscowościach. To sprawia, że dla wielu zainteresowanych realnym celem staje się budowa domu. Trend ten charakterystyczny jest zwłaszcza dla miejscowości usytuowanych w pobliżu dużych miast, które z kolei dają miejsca pracy”.

Reklama

Nieruchomości szukają głównie młode kobiety pnące się po drodze kariery zawodowej. Aż 47,2% pań zadeklarowało swój wiek w przedziale od 26 do 35 lat. Większość respondentek to kobiety o ugruntowanej pozycji społeczno-zawodowej w wieku 36-45 lat (21.3%), 46-55 lat (13%) i powyżej 55 lat także sporo bo 11.1%. Znikomy, bo jedynie kilkuprocentowy odsetek zainteresowanych nieruchomościami stanowią kobiety poniżej 25 roku życia.

Jak i czego szukają kobiety?

Respondenci naszego badania deklarowali, że stosunkowo często sprawdzają, co dzieje się w ogłoszeniach. Jedynie ok. 24,4% ankietowanych deklarowało, że korzysta z serwisów raz w tygodniu lub rzadziej. Wbrew utartym schematom, okazuje się, że to kobiety, a nie mężczyźni poszukują nieruchomości z największą częstotliwością. O ile Panowie głównie zaznaczali, że odwiedzają je głównie kilka razy w tygodniu, o tyle wśród Pań dominuje odpowiedź, że pojawiają się na nich kilka razy dziennie (33% respondentek).

Skoro już wiemy, że kobiety często sprawdzają ogłoszenia starając się nie przepuścić żadnej okazji warto zastanowić się czego tak naprawdę szukają? Zadaliśmy to pytanie badanej grupie. Okazało się, że pomimo kryzysu ekonomicznego, rosnącego braku poczucia stabilności i obniżonych możliwości kredytowych kobiety szukają przede wszystkim nieruchomości w celu kupna (54,4%). Nie da się ukryć, że te niesprzyjające warunki ekonomiczne sprawiają, że obecnie ceny są niższe, a możliwości negocjacyjne większe. Dla osób przygotowanych finansowo na wydatek, z opcją na zaciągnięcie kredytu jest to bardzo dobry okres na zakup mieszkania czy domu.

„Ograniczona dostępność do finansowania wyłoniła grono potencjalnych nabywców, których sytuacja finansowa albo zdolność kredytowa pozwala na zakup nieruchomości. Na rynku znacznie zwiększyła się ilość transakcji gotówkowych”, tłumaczy Agnieszka Grotkowska. Na drugim miejscu wśród celów odwiedzin serwisów nieruchomości kobiety umieściły porównywanie cen (29,1%), a na trzecim chęć sprzedaży własnej nieruchomości (28,2%). Panie coraz niechętnej podnajmują swoje nieruchomości i wynajmują od kogoś. Tylko po ok. 10% odpowiedzi pojawiało się w tych dwóch kategoriach.

Paniom chodzi głównie o kupno i sprzedaż, ale jakiego rodzaju nieruchomości? Nie będzie zaskoczeniem deklaracja, że przede wszystkim chodzi tutaj o mieszkanie (57,3%) oraz dom (25%). Podobnie rozkładają się z resztą męskie preferencje co do typu nieruchomości. Z odpowiedzi wynika jednak, że różnicą jest fakt, iż kobiety interesują się lokalami użytkowymi oraz działkami w mniejszym stopniu niż mężczyźni.

Kto trzyma portfel?

Czynnikami, które decydują o wyborze nieruchomości są niezmiennie i niezależnie od płci respondentów jej cena (83,5%), lokalizacja (79,3%) oraz powierzchnia (46,3%). W dalszej kolejności nabywcy, przede wszystkim kobiety, biorą pod uwagę wysoki standard mieszkania bądź domu (16,5%). Wśród innych elementów wpływających na wybór (6,4% odpowiedzi) pojawiały się także informacje o liczbie pokoi, rozkładzie mieszkania względem stron świata, wielkości ogrodu, balkonu czy tarasu, roku budowy czy windzie.

Wyniki ankiety pokazują, że kobiety chętniej niż panowie konsultują się przed wyborem nieruchomości. Z kim? Głownie z partnerem/mężem (61,5%), z rodziną (10,4%) albo z doradcą (8,3%). Jednak sporo, bo 13,5% respondentek nie odczuwa takiej potrzeby w ogóle.

Okazuje się, że panie (25,8% badanych) w zasadzie są bardziej skłonne do samodzielnego podjęcia akcji dotyczącej nieruchomości niż mężczyźni. W ich odpowiedziach rzadziej padało, że ktoś podejmuje za nie ostateczną decyzję (jedynie 1%), podczas gdy wśród męskich odpowiedzi był to o kilka procent wyższy współczynnik! Niemniej jednak, niezależnie od płci ciągle najczęściej decydujemy się na zakup, sprzedaż czy wynajem wspólnie z parterem życiowym (60% respondentów).

ikona lupy />
Jakiego typu nieruchomości szukasz? / Media
ikona lupy />
Czym kierujesz się przy wyborze nieruchomości? / Media
ikona lupy />
Kto podejmuje ostateczną decyzję? / Media