Zgodnie z przepisami Rada Ministrów do 15 czerwca ma przedstawić Radzie Dialogu Społecznego (RDS) propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę i minimalnej stawki godzinowej.

Wiceminister rodziny Stanisław Szwed przekazał, że w resorcie trwają obecnie prace nad przygotowaniem konkretnych rozwiązań w tej sprawie. Zaznaczył, że głównym czynnikiem określającym płacę minimalną jest inflacja.

Reklama

Jak wyjaśnił wiceszef MRiPS, jeżeli prognozowany na następny rok wskaźnik cen wynosi co najmniej 105 proc. ustala się dwa terminy zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej - od 1 stycznia i od 1 lipca.

W przyjętym przez Radę Ministrów Wieloletnim Planie Finansowym Państwa na lata 2022-2025 prognozowany na 2023 r. wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych wynosi ogółem 107,8 proc.

"Zatem minimalne wynagrodzenie za pracę w 2023 będzie ustalone w dwóch terminach. Z naszych prognoz wynika, że w 2023 r. płaca minimalna może wzrosnąć o około 400 zł" - powiedział Szwed.

Minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi obecnie 3010 zł brutto i stanowi 50,8 proc. przeciętnego wynagrodzenie w gospodarce narodowej. W tym roku stawka godzinowa powiązana z wysokością minimalnej pensji została ustalona w wysokości 19,70 zł.

Według przepisów Rada Dialogu Społecznego w terminie 30 dni od dnia otrzymania rządowej propozycji uzgadnia wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę i stawki godzinowej, jaka będzie obowiązywała w następnym roku.

Jeżeli RDS w ustawowym terminie nie uzgodni wysokości minimalnego wynagrodzenia i stawki godzinowej, wówczas kwoty te ustala Rada Ministrów w drodze rozporządzenia do 15 września br. Wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę, a także wysokość minimalnej stawki godzinowej ustalone przez Radę Ministrów nie mogą być jednak niższe od tych, które zostały wcześniej przedstawione Radzie Dialogu Społecznego do negocjacji.

Ustawa gwarantuje coroczny wzrost wysokości minimalnego wynagrodzenia w stopniu nie niższym niż prognozowany na dany rok wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem. Jednocześnie, jeśli w pierwszym kwartale roku, w którym odbywają się negocjacje wysokość minimalnego wynagrodzenia jest niższa od połowy wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej gwarancja ta jest zwiększona dodatkowo o 2/3 prognozowanego wskaźnika realnego przyrostu PKB.

Ponadto w przypadku, gdy w roku poprzednim rzeczywisty wzrost cen różnił się od prognozowanego, ustawa przewiduje zastosowanie mechanizmu korygującego (zastosowanie wskaźnika weryfikacyjnego w odniesieniu do wysokości minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku z tytułu różnicy pomiędzy rzeczywistym a prognozowanym wzrostem cen w roku poprzednim).