Matolcsy napisał w tekście dla portalu novekedes.hu, że kostka Rubika podbiła świat, bo odzwierciedla nowoczesny sposób życia oraz sposób działania technologii, polityki, pieniądza i sportu.

„Są w odniesieniu do niej prawdziwe wszystkie następujące przeciwieństwa: jednocześnie bawi i uczy, jest prosta i skomplikowana, jednostkowa i społeczna. Jak węgierska polityka gospodarcza, jak węgierski model, jak my, Węgrzy” – ocenił Matolcsy.

Dodał, że węgierska polityka gospodarcza podobnie jak kostka Rubika ma 6 „podstawowych kolorów, które mieszamy i ich proporcje zmieniają się z minuty na minutę, można je elastycznie zmieniać, a kombinacja starych i nowych pomysłów jest niemal nieskończona”.

„Kolorami” tymi są takie cechy jak rynkowość w sensie opierania się na pracy, a nie sieci socjalnej, kapitalizm państwowy – ze względu na niewiarę w samoregulujący się rynek, narodowy, a jednocześnie globalny charakter, zdolność do podejmowania decyzji i pragmatyzm, jak również myślenie o utrzymaniu na dłuższą metę.

Reklama

„Dlatego czasem wydajemy się z zewnątrz szorstcy, kanciaści i uparci” – oświadczył.