Liczba 48 milionów sprzedanych i niedokończonych mieszkań zaprezentowana przez Bloomberg Intelligence, oparta jest na danych przedsprzedażowych w okresie od 2015 r. do pierwszej połowy bieżącego roku. W ocenie analityczek Kristy Hung i Monica Si, niezrealizowane inwestycje stanowię bezpośrednie zagrożenie dla przyszłych przychodów deweloperów, ponieważ klienci mogą zacząć unikać przedsprzedaży nowych inwestycji i zamiast tego kupować gotowe lub używane mieszkania i domy.
Trend odchodzenia od przedsprzedaży widoczny jest już teraz, bo w Chinach obserwuje się zasadniczą zmianę preferencji kupujących. W zeszłym roku po raz pierwszy sprzedaż istniejących domów przewyższyła sprzedaż nowych inwestycji.
Brak płynności i spadek sprzedaży nieruchomości w Chinach
Od dłuższego czasu sektor nieruchomości w Chinach zmaga się z wieloma przeciwnościami. Deweloperzy cierpią z powodu braku płynności, i to pomimo rządowego pakietu ratunkowego, który obejmował program pożyczkowy o wartości 300 miliardów juanów (42 miliardy dolarów).
Sprzedaż nowych domów mieszkalnych spadła w lipcu o 19,7 proc..
Niedobór pracowników budowlanych
Kolejnym wyzwaniem przed którym stoją deweloperzy w Chinach jest brak siły roboczej, ponieważ z powodu starzenie się społeczeństwa kraju rośnie niedobór pracowników budowlanych. Średni wiek pracowników w branży budowlanej wzrósł do 43 lat w 2023 r. z 38 lat w 2014 r.. W tym samym okresie udział siły roboczej w wieku powyżej 50. roku życia wzrósł z 17 proc. do 31 proc.. Tymczasem odsetek młodszych pracowników, w wieku poniżej 30. roku życia, spadł do 17 proc. z 34 proc.
Za odpływ młodych pracowników z budowlanki odpowiada nie tylko demografia, ale też niski poziom wynagrodzeń w branży. Pensje pracowników budowlanych w Chinach są niższego od średniej krajowej.
Raport Bloomberg Intelligence wykazuje, że istnieje korelacja między rocznymi ukończeniami domów a liczbą pracowników budowlanych, która osiągnęła szczyt 61 milionów w 2014 r., spadła od tego czasu o jedną czwartą. Wskaźnik nieukończonych domów wzrósł ze średnio 17 proc. rocznej sprzedaży przed 2015 r. do 47 proc. w latach 2015–2023.