Porozumienie musi jeszcze zostać zatwierdzone przez Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej, reprezentującą kraje członkowskie. Propozycja porozumienia obejmuje również 55 proc. redukcję emisji dla nowych samochodów sprzedawanych od 2030 roku w porównaniu z poziomem z 2021 roku. Samochody używane zbudowane przed 2035 będzie można kupować bez przeszkód.
Frans Timmermans, wiceprzewodniczący wykonawczy Komisji Europejskiej ds. Europejskiego Zielonego Ładu powiedział, że porozumienie jest silnym sygnałem dla przemysłu i konsumentów. "Europa popiera przejście na zeroemisyjną mobilność" - dodał.
Minister przemysłu i handlu Czech Josef Sikela uznał, że porozumienie utoruje drogę nowoczesnemu i konkurencyjnemu przemysłowi motoryzacyjnemu w UE. Jego zdaniem zakładany harmonogram sprawia, że cele są osiągalne również dla producentów samochodów. Minister środowiska naturalnego Anna Hubaczkova zwróciła uwagę, że zawarcie pierwszego porozumienia w sprawie wniosku z pakietu "Fitfor 55" jest wyraźnym sygnałem, że UE jest zdecydowana poczynić postępy w kierunku neutralności klimatycznej i zielonej transformacji.
Kraje europejskie starają się obecnie uzgodnić szczegóły pakietu „FitFor 55”. Jednym z kilkunastu proponowanych zasad są między innymi limity emisji związane z transportem samochodowym, które zgodnie z oczekiwaniami mają znacznie większym stopniu wykorzystywać energię elektryczną, wodór lub innych bez emisyjnych środkach komunikacji. Jednym z celów wstępnie przyjętego porozumienia ma być doprowadzenie do sytuacji, w której bardziej opłacalnym będzie zakup samochodu zasilanym czystym paliwem, niż z silnikami spalinowymi.
Z Pragi Piotr Górecki (PAP)