Obecnie trwa dostawa 50 niskopodłogowych tramwajów Lajkonik dla Krakowa.

Prezydent miasta Jacek Majchrowski podkreślił w środę, że Kraków nie rezygnuje z inwestycji, których celem jest wycofanie z ruchu wszystkich tramwajów z wysoką podłogą. Dzięki kontraktom ze Stadlerem krakowski przewoźnik zrealizuje wszystkie zaplanowane zakupy, które w sumie umożliwią wymianę co trzeciego tramwaju na nowoczesny, niskopodłogowy i klimatyzowany pojazd.

Jak wskazał Majchrowski, decyzja o podpisaniu jeszcze w tym roku umowy na dostawę dodatkowych 25 tramwajów wynikała przede wszystkim z planowanych potrzeb miasta w zakresie rozwoju linii tramwajowych oraz konieczności wymiany wyeksploatowanych tramwajów.

„Nie bez wpływu na decyzję dotyczącą zakupu była też troska o osoby starsze i niepełnosprawne, z ograniczoną mobilnością, dla których często transport publiczny to jedyna możliwość poruszania się po mieście. Dlatego podobnie jak w przypadku taboru autobusowego, podjęte decyzje umożliwią realizację usług przewozu tramwajowego w Krakowie wyłącznie pojazdami z niską podłogą. Znacząco zwiększy się też udział klimatyzowanych wagonów tramwajowych” – podkreślił prezydent Krakowa.

Prezes MPK Rafał Świerczyński wyjaśnił, że środki na realizację zakupu dodatkowych tramwajów będą pochodzić z kredytu zaciągniętego w Europejskim Banku Inwestycyjnym.

Reklama

„Podobnie jak to było w naszych poprzednich projektach, także w tym przypadku wystąpimy z wnioskiem o refinansowanie ich zakupu ze środków Unii Europejskiej w obecnej lub przyszłej perspektywie finansowej” – zapowiedział.

Zgodnie z umową zamówione tramwaje będą kontynuacją produkowanej obecnie serii Tango Kraków Lajkonik. Są to trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Zastosowano w nich drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości (1400 mm), co ma zapewnić szybką wymianę pasażerów.

Tramwaje przewiozą jednocześnie 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Będą wyposażone między innymi w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, system monitorowania oraz porty USB do ładowania smartfonów.

Dwa z nowo zamówionych wagonów będą wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku najmniej 3 km.

Od 2018 roku krakowski przewoźnik zawarł ze Stadlerem pięć umów na dostawę w sumie 110 tramwajów. Dostawa pierwszych 50 z nich jest w trakcie realizacji. Od czerwca do końca października br. na torowiska wyjechało już 14 Lajkoników.

W przypadku 60 tramwajów, których dostawy gwarantują umowy podpisane w 2020 roku, ich produkcja i transport do Krakowa są zaplanowane na lata 2022-2023.

Jak podkreślił prezes Stadler Polska Tomasz Prejs, produkcja nowoczesnych tramwajów Lajkonik dla miasta Krakowa, mimo coraz trudniejszej sytuacji związanej z pandemią, trwa nieprzerwanie w zakładzie w Siedlcach.(PAP)

autor: Rafał Grzyb

rgr/ drag/