W porównani z poprzednim rokiem wielkość towarów przewożonych transportem drogowym nieznacznie wzrosła o towarów o 0,6 proc. W ubiegłym roku wielkość towarów przewieziona po unijnych drogach była na poziomie 1 869 miliardów tonokilometrów (tkm), w porównaniu z 1 857 miliardami w 2023 r.
Polska największym przewoźnikiem w Europie
Jak pokazują dane unijnego urzędu statystycznego Eurostat, Polska, mimo spadku wolumenu, nadal była liderem wśród krajów Wspólnoty pod względem wielkości przewozu towarów transportem drogowym. Łączny wolumen towarów przewożonych po drogach w Polsce osiągnął poziom 368 miliardów tonokilometrów, co stanowi prawie 20 proc. całkowitego przewozu we wszystkich krajach Unii Europejskiej. W 2023 roku wskaźnik przewozu towarów transportem drogowym w Polsce wynosił 377,8 mld tonokilometrów, czyli był 2,5 proc. większy niż w ubiegłym roku.
Najwięksi przewoźnicy poza Polską
Na kolejnych miejscach na szczycie listy największych przewoźników znalazły się Niemcy z 281 miliardami tkm, co stanowiło 15 proc. przewozów w UE., a następnie Hiszpania z 272 miliardami tkm (15 proc.), Francja ze 174 miliardami tkm (9 proc.) i Włochy ze 153 miliardami tkm (8 proc.). Na te 5 krajów przypadało 67 proc. całkowitego drogowego transportu towarów w UE – zauważa Eurostat.
Znaczące wolumeny odnotowano jeszcze w Czechach (70 miliardów), Rumunii (67 miliardów), na Litwie (66 miliardów) i Holandii (63 miliardy).
Jakie towary przewożone są najczęściej?
Jeśli chodzi o grupy produktów transportowanych w 2024 r., 10 najpopularniejszych pozostało takie samo jak w 2023 r. Jak zauważa Eurostat. stabilność ta odzwierciedla stały popyt na transport w ramach kluczowych łańcuchów dostaw, takich jak żywność, rolnictwo, materiały budowlane i chemikalia.
Produkty spożywcze, napoje i tytoń nadal stanowią dominującą grupę transportową, z wynikiem 312 miliardów tonokilometrów w 2024 r., a na kolejnym miejscu znajdują się towary grupowane (różne towary transportowane razem) z wynikiem 237 miliardów tonokilometrów.
Na trzecim miejscu znalazły się produkty rolnictwa, leśnictwa i rybołówstwa z wynikiem 208 miliardów tonokilometrów, a następnie inne niemetaliczne produkty mineralne (137 miliardów), rudy metali i inne produkty górnictwa/kamieniołomów (132 miliardy) oraz chemikalia (116 miliardów).
Tonokilometry, co to jest?
Jak wyjaśnia Eurostat tonokilometr, w skrócie tkm, to jednostka miary transportu towarowego, która reprezentuje przewóz jednej tony towarów (wliczając opakowania i masę własną jednostek transportu intermodalnego) danym rodzajem transportu (drogowym, kolejowym, lotniczym, morskim, śródlądowymi drogami wodnymi, rurociągami itp.) na odległość jednego kilometra. W transporcie krajowym, międzynarodowym i tranzytowym uwzględnia się jedynie odległość na terytorium kraju raportującego.