Jak potwierdziły w poniedziałek władze spółki Comboios Portugueses (CP), państwowego przewoźnika kolejowego Portugalii, pierwsza lokomotywa od kilku miesięcy modernizowana jest w jednym z zakładów naprawy taboru kolejowego. Prace dotyczą przystosowania do zmiany wykorzystywanego paliwa z oleju napędowego na wodór.

Przedsięwzięcie służy wprowadzeniu do obrotu pierwszych napędzanych wodorem pociągów w położonych na północy i wschodzie rejonach kraju. Inwestycję o nazwie H2Rail wspierają trzy spółki transportowe, stowarzyszenie promujące wykorzystanie wodoru oraz Wydział Inżynierii Uniwersytetu w Porto (FEUP).

Jak poinformował odpowiedzialny za realizację projektu Adriano Carvalho z FEUP, w pierwszej kolejności zasilane wodorem lokomotywy pojawią się na trasach kolejowych, na których podróżują tylko pociągi zasilane dieslem.

“Przedsięwzięcie to pozwoli nam ograniczyć koszty planowanej wcześniej modernizacji tych szlaków kolejowych, na których miały powstać trakcje elektryczne. Zamiast nich oraz w zastępstwie oleju napędowego pojawią się lokomotywy na wodór” - dodał Carvalho.

Reklama

Szacuje się, że pierwsze pociągi zasilane wodorem wyjadą na portugalskie tory do 2023 r. Aby do tego doszło, konieczne będzie wydanie przez władze Portugalii oraz prywatnych inwestorów kwoty 275 mln euro. W pierwszym, zaplanowanym na 2021 r., etapie wydane zostanie blisko 35 mln euro.

Adriano Carvalho wyjaśnił, że pierwszych lokomotyw z napędem wodorowym należy oczekiwać na liniach kolejowych zlokalizowanych w pobliżu miast Viseu, Braga, Valenca oraz Evora.