"Propozycja złożona przez konsorcjum w drugim postępowaniu nie podlega dalszej ocenie z racji tego, że skończył się termin związania ofertą. Występowaliśmy o wydłużenie tego terminu, ale konsorcjum, które złożyło ofertę, nie zgodziło się na to, (...) stąd przetarg będzie unieważniony" - powiedział rzecznik.

Przetargi z przeszkodami

Byłoby to drugie unieważnienie przetargu na piętrowe pociągi. Pierwszy przetarg został unieważniony, gdyż złożona oferta znacząco przewyższała zaplanowany budżet na zakup pojazdów. Wartość złożonej oferty przekroczyła bowiem 7,8 mld zł brutto i była wyższa od przewidzianego budżetu o 2,4 mld zł.

Reklama

Jak wyjaśnił rzecznik, druga odsłona przetargu na push-pull-e była próba wyjścia naprzeciw oczekiwaniom producentów m.in. w zakresie zwiększenia budżetu, wprowadzenie zaliczkowania i etapowania projektu, tak aby wpłynąć na jego płynniejszą realizację.

W drugim przetargu na dostawę 38 piętrowych pociągów typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi dla PKP Intercity wpłynęła jedna oferta konsorcjum spółek PESA Bydgoszcz i Newag. Oferta opiewała na ponad 8,5 mld zł.

Nowak przyznał, że przewoźnik przeprowadził już rozpoznanie rynku w zakresie piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych i zdecydował, że takie pojazdy będzie chciał kupić.

Nowy przetarg na nowy model

"W maju zamierzamy głosić przetarg na 50 piętrowych składów typu EZT. (...) Jest to projekt, który zastępuje push-pull-e" - powiedział rzecznik PKP Intercity i dodał, że spółka przystępuje do przygotowania dokumentacji przetargowej i pozyskiwania niezbędnych zgód, aby taki przetarg mógł być ogłoszony.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie.

Duże inwestycje na kolei

Do 2030 roku PKP Intercity planuje uruchamiać około dwa razy więcej pociągów, zwiększyć liczbę pasażerów do niemal 90 mln rocznie i zaoferować podróżnym wysoki standard podróży. Aby to osiągnąć, spółka przyjęła strategię "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji", która zakłada inwestycję 27 mld zł w nowoczesny tabor i infrastrukturę.

PKP Intercity przeznaczyło już 11 mld zł na modernizację swojego taboru. Spółka zmodernizowała już ponad 900 wagonów, a od marca do floty przewoźnika dołączy kolejnych 40 wagonów po modernizacji. Spółka kupiła też 81 nowych wagonów. PKP Intercity zmodernizowało ponadto 167 lokomotyw i kupiło 43 nowe. W maju i czerwcu tego roku spółka otrzyma kolejne nowe lokomotywy typu Griffin. Spółka planuje ponadto wkrótce rozstrzygnąć przetarg na dostawę 300 nowych wagonów. Spółka zmodernizowała ponadto 14 EZT-ów typu ED74 i kupiła 12 nowych EZT-ów typu FLIRT.

Spółka planuje ponadto do końca marca tego roku ogłosić przetarg na 23 elektryczne zespoły trakcyjne, które będą mogły przewozić pasażerów z prędkością 250 km/h.

pif/ mick/