Projekt "Budowa nowej linii kolejowej Turek-Konin" został zgłoszony w 2020 roku w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej. Nowa linia kolejowa miała przyczynić się do ograniczenia wykluczenia komunikacyjnego w regionie. Jednak inwestycja napotyka duże problemy.
Głównym powodem wstrzymanie inwestycje są rosnące koszty. Wstępne szacunki opracowane na potrzeby naboru do programu wskazywały, że koszt budowy będzie kształtował się na poziomie około 660 mln złotych. Niestety po analizach koszt budowy okazał się o wiele większy.
Wstrzymanie budowy nowej linii kolejowej Turek-Konin
O wstrzymaniu projektu budowy nowej linii kolejowej poinformowały na wspólnej konferencji PKP Polskie Linie Kolejowe i samorząd województwa. Jak dowiadujemy się z komunikatu powodem takiej decyzji są problemy ze sfinansowaniem inwestycji oraz protesty społeczne.
- Główną przyczyną, która miała wpływ na tę decyzję, był brak możliwości sfinansowania inwestycji przez zainteresowane strony. Strona samorządowa, jak również realizator programu, musiałaby zapewnić znacząco zwiększone środki w realizację inwestycji. Wzięto też pod uwagę to, że realizacja projektu w wybranym wariancie spotkała się z negatywnym stanowiskiem części samorządów z tego terenu, a także z protestami społecznymi - podano w komunikacie.
O ile wzrosły koszty inwestycji
Portal epoznan.pl, cytuje wypowiedź Anny Parzyńskiej-Paschke rzeczniczki prasowej marszałka województwa wielkopolskiego, z której dowiadujemy się, że podczas prac projektowych przygotowano kilka wariantów przebiegu linii kolejowej, z których po analizie i konsultacjach z zainteresowanymi jednostkami samorządu terytorialnego, wskazano wariant W9.
Rekomendowany wariant W9 zakładał budowę nowej linii kolejowej na odcinku Konin-Turek przez Tuliszków. Na tym odcinku miało powstać siedem punktów obsługi pasażerskiej icztery przystanki w ramach rezerwy terenowej. Cała linia miała zostać zelektryfikowana. Ponadto opracowano koncepcję programowo-przestrzenną, która uszczegółowiła rozwiązania techniczne na podstawie przeprowadzonych uzgodnień z zarządcami cieków, dróg, wykonanych badań geotechnicznych gruntu oraz oddziaływania na środowisko.
Po uwzględnieniu wszystkich elementów inwestycji szacunkowy koszt wzrósł z początkowo planowanych 660 mln złotych do ponad 1,1 mld złotych – wynika z komunikatu.
Źródło informacji: epoznan.pl, portalsamorzadowy.pl