Zgodnie z nowymi zasadami we wszystkich państwach członkowskich firmy będą mogły się rejestrować, tworzyć nowe oddziały lub archiwizować dokumenty w rejestrze handlowym online.

Zdaniem KE rejestracja online zajmuje średnio połowę czasu rejestracji fizycznej i może być nawet trzy razy tańsza. W opinii unijnych urzędników pozwoli to europejskim firmom zaoszczędzić rocznie od 42 do 84 milionów euro.

KE chce też wprowadzić "zasadę jednego razu", która ma być odpowiedzią na potrzebę wielokrotnego przekazywania tych samych informacji różnym organom.

Dzięki nowej propozycji więcej informacji o spółkach będzie też dostępnych bezpłatnie dla wszystkich zainteresowanych stron w rejestrach przedsiębiorstw.

KE chce także zabezpieczyć dowody ewentualnego popełniania przestępstw. Jeśli organy będą podejrzewały oszustwo, będą mogą zwrócić się o fizyczną obecność właścicieli firmy. Nowe przepisy mają zapewnić również, że prawa pracowników są dobrze chronione.

Zdaniem komisarz ds. sprawiedliwości Viery Jourovej europejskie firmy zbyt często nie mają możliwości znalezienia okazji biznesowych za granicą. "Chcę to zmienić i zmodernizować zasady prawa spółek. Po pierwsze, chcę więcej rozwiązań online dla europejskich firm, aby obniżyć ich koszty i zaoszczędzić im czas, a po drugie chcę zaoferować uczciwym przedsiębiorcom wybór miejsca prowadzenia działalności gospodarczej" - zaznaczyła.

Obecnie przepisy krajowe państw członkowskich znacznie różnią się między sobą lub nakładają nadmierne przeszkody administracyjne na firmy, które chcą przenieść działalność za granicę. Zniechęca to przedsiębiorców do wykorzystywania możliwości jednolitego rynku, budząc obawy przed zbyt dużą biurokracją.

W propozycji określono wspólne procedury na szczeblu UE dotyczące tego, w jaki sposób przedsiębiorstwo może przemieszczać się z jednego kraju UE do drugiego oraz łączyć się lub dzielić na dwa lub więcej nowych podmiotów ponad granicami.

>>> Czytaj też: Wszyscy unijni komisarze opowiedzieli się za uzależnieniem wypłaty funduszy UE od praworządności