Już samo wprowadzenie nowej instytucji Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (GDOŚ) i regionalnych dyrekcji ochrony środowiska (od 15 listopada 2008 r.) skraca czas na uzyskanie decyzji środowiskowych niezbędnych do inwestycji infrastrukturalnych ze 180 do 105 dni. Skrócenie czasu oczekiwania na decyzję środowiskową ma ograniczyć ryzyko utraty środków unijnych. Teraz organem ogniskującym kompetencje w procedurze jest regionalny dyrektor ochrony środowiska. Wydaje on opinie w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko zarówno dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, jak na obszary Natura 2000, jak również takich, które nie będą powodowały znaczącego wpływu.

Prawo i środowisko

Niektóre zmiany w stosowaniu ustawy o ochronie środowiska wymusiły nowelizacje innych ustaw, jak chociażby ustawy Prawo budowlane. W przeciwieństwie do dotychczas obowiązujących przepisów w zakresie ocen oddziaływania na środowisko, teraz decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nie wydaje się przed dokonaniem zgłoszenia budowy lub wykonywania robót budowlanych oraz zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.
Reklama
Obecnie w świetle art. 29 ust. 3 prawa budowlanego, dodanego przez art. 140 pkt 3 lit. b) ustawy o ochronie środowiska (u.o.ś.), przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięcia mogące znacząco negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000 wymagają pozwolenia na budowę.

Pytania do raportu

Wcześniej pytanie o zakres raportu mogło być złożone jedynie przed wszczęciem postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko. Obecnie w zakresie ocen oddziaływania na środowisko określenie zakresu raportu może się odbywać po złożeniu wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Inaczej niż dotychczas wygląda też przeprowadzenie konsultacji z właściwymi organami. Teraz nie będzie wymagane dla przedsięwzięć, dla których decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach będzie wydawana bez procedury oceny oddziaływania na środowisko. Dodatkowo inspekcja sanitarna nie będzie już uzgadniała środowiskowych uwarunkowań (będzie je tylko opiniować), a na jej rozstrzygnięcie, podobnie jak na rozstrzygnięcie regionalnego dyrektora ochrony środowiska, nie będzie przysługiwać zażalenie.
Niestety, w odróżnieniu od dotychczasowych przepisów prawa ochrony środowiska, obecnie decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach w niektórych przypadkach nie będzie kończyć procesu oceny oddziaływania na środowisko dla planowanych przedsięwzięć. Dlatego też, poza warunkami w zakresie ochrony środowiska, musi ona zawierać stanowisko dotyczące ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Należy także podkreślić, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach będzie wydawana również dla przedsięwzięć, dla których nie przeprowadzono oceny oddziaływania na środowisko. Przepisy ustawy u.o.ś. nie przewidują też możliwości dokonania cesji decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na inny podmiot.

Zbyt mało zmian

Środowisko inwestorów oczekuje również na ostateczne wyjaśnienie, czy możliwe jest realizowanie inwestycji współfinansowanych ze środków UE na podstawie tzw. zgłoszenia. Obecnie wytyczne ministra rozwoju regionalnego uniemożliwiają uznanie tak poniesionych nakładów za kwalifikowane, co w ostatecznym rozrachunku zwiększa koszty realizacji inwestycji i wydłuża czas jej realizacji. Stwarza to konieczność sporządzania projektów budowlanych oraz konieczność uzyskiwania decyzji – pozwolenie na budowę nawet dla powtarzalnych robót polegających na przebudowie, co jest szczególnie uciążliwe przy modernizacji obiektów liniowych – dróg, linii kolejowych itp.
DZIEWIĘĆ LAT NA PROJEKT
Średni czas potrzebny na przeprowadzenie procesu inwestycyjnego dla odcinka 60–80 km linii kolejowej:
● prace studialne – od 1,5 do 2 lat
● zatwierdzenie studiów – ok. 3–6 miesięcy
● wyłonienie biura projektowego – ok. 6 miesięcy od ogłoszenia przetargu, przy założeniu, że nikt nie oprotestuje
● projekty budowlane – od 1,5 do 2 lat
● wyłonienie wykonawcy na roboty – ok. 6 miesięcy od ogłoszenia przetargu, przy założeniu, że nikt nie oprotestuje
● przeprowadzenie prac – ok. 2 lat dla odcinka ok. 60–80 km linii kolejowej, częściowo w obszarze zurbanizowanym
● łączny czas potrzebny na realizację projektu to ok. 7,5 roku
Należy pamiętać jeszcze o czasie potrzebnym na procedury administracyjne – decyzje lokalizacyjne, środowiskowe, pozwolenie na budowę.
Łącznie potrzeba ok. 9 lat
Podstawa prawna
Ustawa z 25 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2008 r. nr 154, poz. 958).
Ustawa z 3 października 2008 r. o uprawnieniach społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (weszła w życie 15 listopada 2008 r.).
Ustawa z 3 października 2008 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody (weszła w życie 15 listopada 2008 r.).