Taka zmiana organizacji pracy dałaby możliwość powrotu do zakładu przynajmniej części tych pracowników, z którymi - z powodu rynkowego kryzysu - rozwiązano umowy. W samym Oplu było to ok. 500 osób, a u firm kooperujących - w ocenie szefa Solidarności w zakładzie Sławomira Ciebiery - drugie tyle. "Przywrócenie w przyszłości trzeciej zmiany zależy przede wszystkim od sytuacji na rynkach europejskich. Jest to prawdopodobne, jeżeli samochód zostanie dobrze przyjęty w Europie Zachodniej. Eksport to ponad 90 proc. produkcji fabryki" - ocenił w poniedziałek rzecznik GM w Polsce Przemysław Byszewski.

Ciebiera uważa, że ponowne wprowadzenie pracy na trzy zmiany, z której gliwicki Opel zrezygnował ponad rok temu, powinno być możliwe mniej więcej w połowie przyszłego roku. Według szefa zakładowej Solidarności, z pewnością będzie to wiązać się ze wzrostem zatrudnienia. Obecnie zakład zatrudnia ok. 2,5 tys. osób, nie licząc firm kooperujących. "Myślę, że jest pewne, iż jeżeli ten model będzie się dobrze sprzedawał, w przyszłym roku będzie trzecia zmiana (...). Na pewno wiązałoby się to z przyjęciami do pracy. Myślę, że ci pracownicy, którzy musieli odejść, wrócą do nas z powrotem. Mam nadzieję na wielki powrót do naszego zakładu" - powiedział Ciebiera.

Obecnie z linii produkcyjnej gliwickiego zakładu zjeżdża 37-40 aut na godzinę; 25 z nich to nowa astra czwartej generacji. W poniedziałek osiągnięto docelową zdolność produkcyjną tego modelu. Oprócz niego w Gliwicach powstają także astra III i zafira. Również w poniedziałek z linii produkcyjnej zjechała pierwsza astra IV przeznaczona na polski rynek. W salonach auto będzie dostępne od stycznia, choć u dilerów już można je zobaczyć i testować. O tym, że w Gliwicach nie będzie dalszych zwolnień, przekonany jest przewodniczący Parlamentu Europejskiego Jerzy Buzek, który uczestniczył w poniedziałkowej uroczystości w gliwickiej fabryce. "To jedna z najlepszych, o ile nie najlepsza fabryka Opla w Europie. Zgodnie z regułami wolnego rynku, nie wyobrażam sobie, żeby akurat taka fabryka miała być zamknięta. Poza tym, o ile wiem, GM nie przewiduje już zamykania całych fabryk, najwyżej zwalnianie jakiejś części pracowników. Tu już niewielka część była zwolniona, a teraz przewiduje się, że nie będzie dalszych zwolnień" - powiedział dziennikarzom Buzek, powołując się na informacje od przedstawicieli GM.